Het perfecte slotstuk van een waanzinnige serie

Boekverslaafde 25 oktober 2024
'Een koude luchtstroom die langs mijn rechterwang strijkt doet me kort naar adem happen, alsof iets of iemand me zachtjes aanraakt en me iets probeert te vertellen. Schichtig kijk ik naar rechts, maar ik zie niets.'

Dankzij haar stalker zonder gezicht is Julia door een hel gegaan de afgelopen jaren. Haar leven ligt volledig in puin, haar huwelijk is gestrand en haar dochter kan niet meer opgroeien zonder de continue dreiging van gevaar, dat in iedere hoek op de loer ligt.

'Alsof ik me in een glazen koepel bevond en alles wat ik deed door iedereen kon worden gezien, in het bijzonder door één specifiek persoon. Een mens van vlees en bloed, maar zonder gezicht.'

Julia is er klaar mee! Ze wil haar oude leven terug zonder alle ellende. Het is tijd voor gerechtigheid! Om haar geliefden weer in veiligheid te brengen zal ze haar principes over boord moeten gooien, nood breekt wetten.

'Het sissende geluid van verschroeid vlees en de geur die vrijkomt maken me kotsmisselijk.'

Om de bron van alle kwaad te ontmaskeren reist ze af naar Mount Dessert Island, waar alle grenzen vervagen en ze bereid is tot het uiterste te gaan. Alleen de waarheid kan haar nu nog redden. Julia neemt het recht in eigen hand en gaat het gevecht aan met haar onbekende vijand. Niemand houdt haar nu nog tegen, this ends now!

'Ongelofelijk, deze vrouw lijkt wel een spook zonder identiteit. Who the fuck is she?'

In 2022 debuteerde Daniëlle Disser met haar romantische thriller Volmaakte onschuld, het eerste deel van de Julia Miller trilogie. Sindsdien is het een jaarlijkse “gewoonte” geworden dat er een nieuw boek van haar hand verschijnt. In 2023 verscheen Gerechtigheid, het tweede deel en dit jaar is dat Wraak, het slotstuk van deze geweldige serie. Speciaal voor de release organiseert Daniëlle een blogtour en vandaag mag ik deze starten.

Vorig jaar mocht ik Gerechtigheid proeflezen en ik voel me dan ook vereerd dat ik ook Wraak al ruim voor de publicatiedatum, mocht proeflezen. Proeflezen voor Daniëlle is zo leuk om te doen, hoe zij schrijft, dat is echt een gave, ze is echt een natuurtalent. Het is zo leuk om mee te mogen denken en eigenlijk is het alleen maar ontspannen om haar boeken te mogen proeflezen, echt genieten.
Nog specialer was het dat Daniëlle mij betrok in haar ideeën voor haar verhaal en ik dus al uitvoerig op de hoogte was van haar plannen voor ze het boek begon te schrijven. Was het dan nog wel verrassend en spannend omdat ik eigenlijk alles al wist? Já verrassend genoeg wél, dit omdat je de lijnen van het verhaal wel kent maar je weet niet wanneer er wat gaat gebeuren in het verhaal, dus alsnog heel spannend en heel leuk om te mogen doen. Toen ik uiteindelijk bij een scène uit het boek aankwam waarover Daniëlle me verteld had moest ik haar echt even appen, dat was zo leuk. Ik heb wederom enorm genoten van Daniëlles schrijfkunst. En kijk nu alweer uit naar haar volgende werk.

Heb jij deel 1 en 2 nog niet gelezen, dan zou het kunnen dat er spoilers voor jou in deze recensie voorkomen, al probeer ik dat uiteraard altijd zo veel mogelijk te voorkomen.

Wraak is het langverwachte vervolg op Gerechtigheid, en het derde deel van de Julia Miller serie.
Het verhaal gaat verder waar Gerechtigheid eindige, daar waar Disser ons met een verpletterend einde achter liet, gaan we eindelijk antwoord krijgen op al onze vragen?

Allereerst die cover, wat is ze mooi. Echt geheel in stijl met de covers van de vorige delen.
Wraak is opgedeeld in 6 dagen en bestaat uit 51 korte hoofdstukken, geschreven vanuit hoofdpersonage Julia Miller. Daarnaast zijn er nog cursieve dagboekfragmenten met daarin hartverscheurende terugblikken naar het verleden. Het verhaal speelt zich af in wisselende tijdspanne en gaat van start met een zinderende verbijsterende proloog op dag 6, die de lezer direct op scherp zet. Gebeurd dit écht? Het boek sluit af met een verbluffende epiloog.

Daniëlle is echt een natuurtalent. Wat kan deze vrouw schrijven, niet meer normaal! Met haar toegankelijke, beeldende en mysterieuze schrijfstijl creëert ze veel spanning en vaart in het verhaal en weet ze je vanaf de eerste pagina gevangen te houden, waardoor de enige overgebleven optie héél snel doorlezen is.

Kennis met de personages hoeven we natuurlijk niet meer te maken, alhoewel... we willen nu toch echt wel eens weten wie de geheimzinnige Scarlett is? En zullen we de bittere waarheid over wie Julia’s stalker is dan nu toch eindelijk te weten komen?

Julia heeft heel wat te stellen gehad de afgelopen jaren, haar leven is volledig ontwricht dankzij haar stalker, haar huwelijk ligt in gruzelementen en haar dochtertje kan niet meer in veiligheid opgroeien. Ze zou niets liever willen dan de klok twee jaar terugdraaien en haar oude leven zonder alle ellende weer op te kunnen pakken. Vluchten is geen optie meer, het is tijd voor gerechtigheid!

Nood breekt wetten, wanneer de veiligheid van haar dierbaren niet meer te garanderen is, vervagen al haar grenzen en is Julia bereid om tot het uiterste te gaan. Om haar belofte waar te maken reist ze af naar Mount Dessert Island om de bron van alle kwaad te ontmaskeren. Alleen de waarheid kan haar nu nog redden. Geheel tegen haar principes neemt Julia het heft in eigen hand en is klaar om het gevecht met haar onbekende vijand aan te gaan en voor eens en altijd met de krankzinnige gek af te rekenen. Niets of niemand houdt haar nu nog tegen, this ends now!

Maar haar stalker die zo sluw is als een vos, is haar keer op keer te slim af en telkens een stapje voor. Lukt het Julia om de zwakke plek te vinden en het tij te doorbreken? Zodat het mysterie ontrafelt en de misselijkmakende waarheid boven tafel kan komen en zal haar wraak zoet zijn? Zodat haar dochter in harmonie kan opgroeien. Er is geen tijd te verliezen en de waarheid is misschien wel dichterbij dan ze zelf denkt.

Wraak is het perfecte slotstuk van een waanzinnige serie! Zoals we inmiddels van Daniëlle gewend zijn zitten de verhaallijnen en de karakters voortreffelijk in elkaar en komen uiteindelijk alle eindjes op passende wijze samen. Kortom, wederom een goed doordacht plot en dat lijkt me bij een serie dus nog lastiger dan bij een standalone, omdat alle verhalen synchroon moeten lopen.
Een dubbel gevoel maakte zich tijdens het lezen van me meester. Heel voorzichtig begon ik met lezen want ik wilde namelijk niet dat de trilogie gedaan zou zijn, maar ondertussen wilde ik antwoord hebben op alle langverwachte onbeantwoorde vragen. Dus met dat langzame lezen was het al snel gedaan, ik moest en zou weten hoe het precies in elkaar stak. De turbo ging erop en ik vloog door het verhaal om vervolgens al balend het boek met een spreekwoordelijke diepe zucht dicht te klappen.

De hartverscheurende terugblikken naar het verleden geven een bijzondere dimensie aan het verhaal. De schrijnende verhalen veroorzaken koude rillingen en zijn kippenvelwaardig zoals ze onder de huid weten te kruipen. Het is bizar hoe het Daniëlle is gelukt om sympathie te creëren bij de lezer voor de stalker, onvoorstelbaar. Op deze wijze ontdekken hoe de diepgewortelde haat bezit van de stalker heeft kunnen nemen in iedere porie van het lichaam en obsessie de overhand in het leven heeft kunnen nemen en wat iemand maakt tot een monster, een levensgevaarlijke gek die nergens voor terug deinst.
De transformatie die Julia en de stalker doormaken is bijzonder. Hoe Julia van een naïeve vrouw naar een pittige tante evolueert die alle grenzen passeert om te beschermen wat haar lief is. Pittige Julia, I love it. Waar Gerechtigheid voortdurend bol stond van de spanning, is dat bij Wraak iets minder. Het is een evenwichtige mix van de vorige delen maar nog steeds boordevol spanning en onheilspellende dreiging, geniale wendingen en een allesoverheersende nieuwsgierig makende hunkering naar antwoorden waarin je als lezer helemaal opgaat in het verhaal. “O nee, wat doet ze nu?”

Wraak is een meeslepend en spannend verhaal geworden vol afschuwelijke verrassingen, geheimen en bizarre ontdekkingen waarin Daniëlle met een gig knaller naar de grote onthulling toewerkt en met een shockerende wending het verhaal afrondt die je niet ziet aankomen.
Ook in dit deel ontbreekt de zware thematiek niet die als een rode draad door het verhaal heen is verweven, het contrast wat daarin pijnlijk duidelijk wordt gemaakt. Kindermishandeling, het ontbreken van een stabiele gezinssituatie en een onbezorgde jeugd.
Is de trilogie dan nu echt afgelopen? Of komt er toch ooit nog een vervolg? Daniëlle laat er in ieder geval voldoende ruimte voor open met een meesterlijke twist aan het semi-open einde. Voor nu is het tijd om afscheid te nemen van Julia, Mark, Evie, Anthony, Leah, Charlotte, Ally en Scarlett. Ik kijk nu al uit naar het volgende werk van haar hand, wat ook alweer veelbelovend klinkt.

Met Wraak heeft Daniëlle het perfecte slotstuk van een waanzinnige serie neergezet. De verhaallijnen en karakters waarin alle eindjes op passende wijze samenkomen met een bijzondere dimensie en kippenvelwaardige elementen zijn voortreffelijk uitgewerkt. Het is een evenwichtige spanningsmix geworden ten opzichte van de twee vorige delen vol onheilspellende spanning, geniale wendingen en een allesoverheersende nieuwsgierig makende hunkering naar antwoorden. Wederom een parel van eigen bodem.

'Wraak, het perfecte slotstuk van een waanzinnige serie vol onheilspellende spanning met een extra dimensie, geniale wendingen en onhoudbare nieuwsgierigheid naar de misselijkmakende waarheid. Zal het Julia lukken het mysterie te ontrafelen en voorgoed af te rekenen met haar vijand? Mustread!'

Meer recensies van Boekverslaafde