Een boek met een traan

bookdiarybyrachel 29 augustus 2024
Omschrijving:

In de historische roman De kindertrein van Viola Ardone is het 1946 als de zevenjarige Amerigo zijn arme buurt in Napels moet verlaten en door zijn moeder op een trein wordt gezet. Samen met duizenden andere kinderen uit het zuiden van Italië zal hij het hele land doorkruisen om een paar maanden in een gezin in het noorden door te brengen; een initiatief van de Communistische Partij om de kansarme kleintjes uit de ellende van na de oorlog te halen. Amerigo weet niet wat hem te wachten staat, maar eenmaal daar wordt hij vertroeteld en krijgt hij het grootste cadeau dat hij in zijn leven zal krijgen: een viool.

Mijn recensie:

De voorkant laat een jongetje zien Amerigo waar het verhaal om gaat die samen met andere kinderen in de kindertrein zit.

Amerigo van 7 jaar gaat samen met zijn vriendjes na de oorlog aansterken bij een ander gezien in het zuiden van Italië.

Alleen worden er verhalen verteld door de Italianen waardoor het lijkt dat de kinderen nooit meer levend terugkomen. Uiteraard is dit niet zo en heeft Amerigo samen met zijn vriendjes een fantastische tijd.

Als Amerigo teruggaat naar zijn biologische moeder is niets meer zoals het lijkt en loopt zijn leven ook totaal anders.

Ik vind het een prachtig verhaal. Je groeit helemaal mee in het verhaal. Alleen het einde waar hij teruggaat omdat zijn moeder is overleden en hij meerdere familieleden ontmoet vind ik een raar eind en verwarrend.

Het is een oorlogsverhaal uit Italië die wij in Nederland niet kennen. Uiteraard is het een bijzonder aangrijpend verhaal. Een verhaal met een traan.

Ik had redelijke verwachtingen van dit boek en die zijn zeker waargemaakt.

De schrijfster Viola Ardone is geen bekende schrijfster, maar ik zie ze heeft nog een ander boek geschreven dus deze komt op mijn to-do-read list.

De verhaallijn is goed volgbaar (behalve het laatste stukje);
Het lettertype is perfect leesbaar;
De hoofdstukken zijn wel langer maar dit heeft met de periode te maken van Amerigo.
Ik geef dit boek 4 sterren

Schrijfster: Viola Ardone