Hoge verwachtingen zeker waargemaakt

bookdiarybyrachel 01 september 2024

Ik zie je aan de overkant- Brenda Meuleman

Omschrijving:

Ik zie je aan de overkant is de nieuwe historische roman van Brenda Meuleman over Operatie Market Garden. Nijmegen, september 1944. Moeder Antonia, de verloskundige die door de stad reist, en zussen Claar en Hanna, met hun eigen vorm van verzet, vormen een onverbrekelijke eenheid. Maar wanneer Antonia een Joods jongetje in huis neemt, worden de grenzen van hun verbond op de proef gesteld. Terwijl de spanning stijgt, volgen we de Amerikaanse parachutist Walter in de kolkende chaos van Operatie Market Garden. Zijn gevangenneming door meedogenloze SS’ers na een vuurgevecht in het hart van Nijmegen zet een reeks gebeurtenissen in gang die de levens van deze personages op een cruciaal kruispunt brengen. De samensmelting van hun verhalen op de dag van de bevrijding onthult een aangrijpend en meeslepend epos van doorzettingsvermogen en menselijke veerkracht.

Mijn recensie:

De voorkant laat de drie hoofd vrouwelijke personages zien van het boek, Moeder Antonia, Dochter Claar (verzetsstrijdster) en Hanna (verpleegkundige ziekenhuis).
Je ziet de brug van Nijmegen waar uiteindelijk Operatie Market Garden zich afspeelt.

Je maakt het leven in de Tweede Wereldoorlog mee van Antonia, Claar en Hanna.
Je leest hoe Claar in het verzet mee helpt en hoe Antonia en dochter Hanna in oorlogstijd bevallingen behandelt (Antonia) en patiënten die oorlogswonden hebben geholpen worden door Hanna (dochter).
Naarmate het boek vordert lees je hoe de oorlog eindigt en hoe de dames dit beleven.

Het boek is zo mooi en goed volgbaar. Je leest uiteindelijk ook het verhaal van een piloot die naar Nijmegen komt om Nederland te bevrijden en uiteindelijk door een vliegtuigongeluk in - spoiler verwijderd door Hebbanredactie -

Ik heb dit boek met veel ontroering gelezen/gevolgd maar ooh wat is het een aanrader!
Er zijn al veel oorlogsboeken maar dit is zeker een boek dat je niet mag missen.
Je leest hoe het voor alle mensen in Nijmegen is, maar ook voor de piloten die zich klaarmaken om Nederland te bevrijden .

Dit is mijn eerste boek van Brenda Meuleman maar zoals ik kan zien heeft ze meerdere boeken geschreven, dus ik ga zeker in de toekomst haar boeken verder ontdekken.
De schrijfstijl is zo boeiend waardoor je blijft lezen.

De schrijfstijl is zeker boeiend waardoor je blijft lezen en geïnteresseerd blijft.
De hoofdstukken zijn lang maar doordat boven elk hoofdstuk een naam staat kun je wel makkelijk volgen over wie het hoofdstuk gaat;
Het lettertype is voldoende groot genoeg om te lezen zelfs in de avond.

Ik had hoge verwachtingen en die zijn zeker waargemaakt.

Ik geef dit boek 5 boeksterren!

Schrijfster: Brenda Meuleman
Uitgeverij: LS uitgeverij