Een betekenisvolle bibliotheek vol herinneringen

Na een heftige ruzie met haar moeder Sally vlucht dochter Ella naar de andere kant van de wereld.
Omstandigheden brengen Ella 22 jaar later terug naar haar ouderlijk huis in Greenwich.
Hier ontdekt ze dat haar moeder traditiegetrouw ieder jaar op haar Ella's verjaardag een nieuw boek met een persoonlijke boodschap aan de privé-bibliotheek heeft toegevoegd.

In de loop van het verhaal leren we Ella en Sally en hun omstandigheden steeds wat beter kennen, maar ook de redenen waarom beide vrouwen in het verleden bepaalde keuzes hebben gemaakt. De kat met de originele naam Kopstaartbotsing is een belangrijke bijpersonage, want deze weerspiegelt het proces van moeder en dochter die regelmatig met elkaar botsen. Ook de overige personages in de gemeenschap van Greenwich leren we een beetje kennen en hebben een betekenisvolle rol in het geheel.

Maar het zijn ook zeker de boeken die een belangrijke symbolische rol spelen in deze roman van Kate Storey. (Geweldige en toepasselijk naam voor een auteur van een boekenboek ;-) ) Een aantal specifieke boeken weerspiegelen bepaalde levensfases van Ella en de boodschap die Sally in die fase aan haar mee had willen geven. Bijvoorbeeld het boek The Great Gatsby met als boodschap “dat wat je hebt niets is vergeleken met wie je bent”.
Het verhaal gaat over vooroordelen, veronderstellingen, familiebanden en naastenliefde.
An sich is de roman redelijk voorspelbaar, maar de prettige schrijfstijl en de duidelijk herkenbare metaforische verwijzingen die de auteur hanteert, zorgen voor een soepel lopend verhaal dat je in één ruk uit wilt lezen, met voldoende diepgang zonder dat het zwaar wordt. Want uiteindelijk draait het om de waardevolle betekenis van die inspirerende bibliotheek vol herinneringen.

Ik geef dit boek 4,5 ster. Een luchtige roman met liefde voor boeken en een lichte maar serieuze ondertoon. Dit boek ga ik de komende tijd bij veel mensen aanbevelen.
Ondertussen ben ik zelf nog aan het nadenken over welk boek passend is bij wie en wat voor boodschap ik erbij zou kunnen geven, want zoals boekverkoper Hannah zegt: “Ik denk dat iedereen een bibliotheek zou moeten hebben die speciaal voor hen is gemaakt, met mooie woorden over waarom een bepaald boek is gekozen.”

Meer recensies van Bookish Lifestyle / Veronique