"Wandelen maakt moedig"

Waar struinen door een boekhandel al wel niet toe kan leiden… Sarah Meuleman kan erover mee praten. In een boekhandel komt ze de Coast to Coast reisgids van Alfred Wainwright tegen waarmee ze twintig jaar geleden de Engelse lange afstandswandelroute van dik 300 km heeft afgelegd. Het doet haar denken aan het dagboek dat ze toendertijd bijhield en dat ze nog steeds in bezit heeft. Het teruggevonden dagboek doet haar besluiten de route opnieuw te gaan lopen.
En dus treedt ze twintig jaar later in haar eigen voetsporen om samen met haar huidige partner opnieuw dwars door Noord-Engeland te lopen, van de Ierse Zee helemaal naar de Noordzee.

Wat volgt is een persoonlijk en toegankelijk verhaal over de belevenissen en fysieke struggles die bij een lange afstandswandeling komen kijken. En niet te vergeten de vele gedachten, overpeinzingen en inzichten die voorbij komen tijdens de tocht. Meuleman weet vroeger en nu vloeiend in elkaar over te laten lopen in. Net als toen komt ze zichzelf ook nu flink tegen, moet ze het gevecht met haar demonen aan en komt ze er uiteindelijk sterker uit.

Een zeer openhartig relaas over haar ervaringen tijdens beide wandelvakanties, die je door haar persoonlijke inzichten kunt invullen met een lach en een traan. Door haar schrijfstijl voelt het nergens zwaar, maar blijf je juist doorlezen en meeleven. Evenals Sarah kreeg ik afhankelijk van de etappe zin en weerzin in de dagtocht, want naast die prettige schrijfstijl zijn het ook de vele beeldende landschapsbeschrijvingen die mij doen verlangen zelf die Engelse streken te bezoeken. Toch wordt het me ook duidelijk dat het geen tocht is voor beginners en dat ik niet zelf spoedig in Sarah’s voetsporen ga treden.

Een boek voor zowel wandelaars, als niet-wandelaars, want het verhaal draait om het leven. Soms prachtig geschreven met filosofisch aandoende metaforen. Dit is een boek vol liefde; liefde voor het hiken, liefde voor Engeland, liefde voor haar dochter en partner, maar vooral ook liefde voor zichzelf. Want "Wandelen maakt moedig" (p. 251). Die liefde uit zich tevens in de mooie cover, de prettige opmaak en de met zorg gemaakte kaarten met highlights van iedere etappe.

Conclusie: het struinen in een boekhandel leidt niet alleen tot een lange afstandswandeling, het heeft ook geleid tot dit boek met een dikke aanrader van mij als lezer.

Meer recensies van Bookish Lifestyle / Veronique