Fijn boek!

bookishcrimes 22 april 2021
Leen Dendievel, wat een schrijftalent! Wat heb ik ervan genoten. In het boek vertelt een vader belangrijke levenslessen aan een kind. Ikzelf had een vrij moeilijk jeugd en had dit boek toen goed kunnen gebruiken. Zelfs nu had het een erg positief effect op mij. Het was net alsof de liefdevolle vader die ik nooit had enkele belangrijke dingen des levens persoonlijk aan mij vertelde. Soms heb je dat heel erg nodig.

Ik las het boek in één avond uit, met een theetje in de hand en een dekentje op mijn benen. Een beetje zoals een oud vrouwtje dus. Ik luisterde aandachtig naar elke les die werd meegegeven en knikte mee wanneer ik akkoord was. Alsof iemand dat zou zien. Over hoe je meer moet stilstaan bij de kleine dingen in het leven. Over hoe kwetsbaar we zijn en hoe we best niets van andere kunnen verwachten. Niet iedereen gaat op hetzelfde tempo door het leven. Over hoe we hulp moeten durven vragen als we deze nodig hebben. Maar ook: fouten maken, opnieuw beginnen, leven!

Enkele levenslessen die je misschien al geleerd had, maar waarvan je toch even een reminder kunt gebruiken.

Enkele woorden die me het meest bijbleven:

“Niet iedereen begint gelijk aan start, zoals in Monopoly”

“Vraag niet hoe het gaat als je geen tijd en ruimte hebt voor het antwoord”

“Meet jouw verdriet niet af aan dat van een ander. Ieder voert zijn strijd in het leven. Wat voor jou een detail is, is voor de ander een ramp”

Meer recensies van bookishcrimes