Top!

bookishcrimes 12 juli 2021
Een tijd geleden werd ik gecontacteerd door @jerradhoff met de vraag of ik zijn boek wilde lezen. Ik had het al een paar keer voorbij zien komen en was dus heel benieuwd. Het heeft me wat meer tijd gekost dan verwacht (sorry Jerrad!) door mijn examens, maar het boek was het wachten waard. In het algemeen is dit niet meteen een boek dat binnen mijn interessegebied valt. Eigenlijk is dit deels omdat verhalen die zich afspelen voor 2000 mij vaak niet aanspreken. Ik weet zelf ook niet waarom haha! Ik heb het niet zo met ‘oudere’ verhalen. Sant’Anne is een combinatie tussen (het heden,) 1996 en 1944. Deze laatste periode vind ik dan wel weer interessant. Ja, make it make sense haha!

Ondanks de 90’s tijdsperiode, sprak de korte inhoud me wel aan. Wanneer je begint te lezen, merk je meteen dat er veel detail (en hoogstwaarschijnlijk veel research) in het verhaal zit. Chiara Arrighetti is een zeer succesvolle modeontwerper en besluit na jaren van stilwijgen een autobiografie te schrijven. Hiervoor huurt ze de journaliste Francesca in. Chiara vertelt over haar successen, haar liefdes, maar ook over haar oorlogstrauma’s die ze stil met zich meedraagt sinds 1944. Deze dag blijkt een enorme impact te hebben gehad op de keuzes die ze in haar leven maakte. Alles lijkt overschaduwt te worden door die ene augustusdag.

Het verhaal grijpt je aandacht vanaf de eerste pagina en alles wordt heel vlot en enorm beeldend verteld. Door de details en empathisch schrijfstijl komt het verhaal écht binnen en kan je het makkelijk beleven. Ik heb meestal moeite met me dingen voor te stellen, maar hier was bij dit boek geen sprake van. Ook het hoofdpersonage wordt heel goed en écht uitgewerkt. Het is een heel emotioneel en ontroerend verhaal. Bovendien een uniek verhaal dat je tot in je tenen kan voelen! Erg indrukwekkend.

Hierbij ook nog een grote dankjewel aan Jerrad Hoff voor het exemplaar! Ik heb er erg van genoten. Fantastisch hoe je zo’n sterk verhaal kan neerzetten.

Meer recensies van bookishcrimes