Leuk boek!

bookishdutchie 07 juli 2024
Twee dagen na mijn bezoek aan de Eras Tour in Amsterdam begon ik aan dit boek. Taylor “ken” ik al 18 jaar. De auteur daarentegen is (ondanks zijn hogere leeftijd) een kersverse baby-Swiftie. Maar Hans van der Loo heeft zijn research goed gedaan en dit boek is dan ook meer dan een simpele money-grab. Dus als je twijfelt en denkt, “Hè nee, een boek over Taylor door een outsider, en nog wel een man…”, schuif die twijfels maar van tafel, want dit is gewoon een degelijk boek van iemand die lekker diep de materie in is gedoken en zichzelf inmiddels ook een Swiftie noemt.

Is het dan allemaal lof en glorie? Zeker niet. Over het algemeen staat het boek als een huis, maar de analyses van de liedjes en titels hadden van mij niet gehoeven. Vooral omdat ik daarbij soms dacht: Huh, dit klopt niet helemaal. Daar rammelde het wat in vergelijking tot de rest van dit boek waarin Taylor’s hele leven en carrière uitvoerig en feitelijk worden doorgenomen. Van haar kindertijd en hoe de ervaringen van toen haar gevormd hebben, tot aan het enorme succes van de Eras Tour. Zo lang de auteur bij de feiten blijft is het sterk, maar op de momenten dat hij gaat speculeren of filosoferen slaat hij soms de plank mis vind ik.

Ik vind het wel een pré dat de auteur Nederlands is en hij het boek vanuit Nederlands perspectief heeft geschreven. Daardoor komen er naast alles wat zich in Amerika afspeelt ook een paar dingen uit ons land en ervaringen van Nederlandse fans voorbij.

Voor mij als fan zat er weinig nieuws in, maar toch was het leuk om dit te lezen. Voor door de wol geverfde fans dus prima, maar ik denk ook uitermate interessant voor mensen die Swift nog niet goed kennen en nieuwsgierig zijn naar het fenomeen en de mens.

3.5 van de 5 sterren.

Meer recensies van bookishdutchie