Intelligent, doordacht en tof boek!

bookishdutchie 11 juni 2024
Dit boek bevat 13 stukken over Taylor Swift, geschreven door verschillende Nederlandse schrijvers. Uiteraard sprak de ene bijdrage me meer aan dan de andere, maar over het algemeen genomen is dit zo’n intelligent, doordacht en tof boek.

Er zit voor mij als Swiftie veel herkenning in. Zowel in de lovende alinea’s als die gevuld met respectvolle kritiek. Maar ik denk dat het ook voor niet-fans een boeiend boek is, omdat het over zo veel meer dan alleen Taylor gaat. Er worden een hoop maatschappelijke onderwerpen besproken aan de hand van Taylor’s teksten, leven en fans. Net als in haar songteksten zitten er ook in dit boek een hoop lagen.

Taylor’s muziek gaat al 18 jaar met me mee. Mijn halve leven. Aanvankelijk kon ik mezelf terugvinden in haar liedjes over dagdromende kalverliefde, maar waar veel mensen denken dat ze niet meer is dan die zoete liedjes van toen, ben ik blij dat in dit boek ook weer onderstreept wordt dat ze echt een van de beste schrijvers ooit is, die zich door is blijven ontwikkelen. Nu ik 38 ben en Taylor 34, schrijft zij prachtig poëtische teksten doorspekt van literaire kennis en levenservaring, en kan ik dus ook als volwassen taalnerd nog enorm van haar werk genieten.

Het gevoel waar dit boek me vooral mee achterlaat is hetzelfde gevoel dat ik overhoud aan het luisteren naar Taylor’s muziek: “Zij snapt het! Ik ben niet alleen.” Deze schrijvers begrijpen en verwoorden precies hoe het is om als meisje op te groeien en vrouw te zijn in de huidige maatschappij. Én hoe het is om enthousiast fan te zijn van een artiest waar iedereen een mening over heeft (veelal kritisch op basis van een flinterdun stukje muziek van 15 jaar geleden of ander kennisgebrek).

Erg blij dat dit boek (waarbij mijn verwachtingen eerlijk gezegd laag waren) me enorm heeft weten te verrassen! Knap! Leuk! Lezen die hap!

Meer recensies van bookishdutchie