Het verhaal leest vlot dankzij de ultrakorte hoofdstukken, maar heeft eerder een kinderlijke vertelstijl.

Booksanddreamz 11 november 2023
Fred, een zachtaardige golden retriever, wordt door Jasmijn, een eenzame vrouw, uit het asiel gehaald. Jasmijn heeft echter geen ervaring met honden en heeft een zeer drukke job, waarbij ze vaak van thuis uit werkt.
Ginger, een rosse kat, woont bij Steven, een vrijgevochten vrijgezel, die het in de muziekwereld wil maken.
Aangezien Jasmijn en Steven buren zijn, leren Fred en Ginger elkaar al snel kennen en wonder boven wonder klikt het heel goed tussen deze kat en hond. Hoe leuk zou het dan niet zijn als het ook tussen hun baasjes zou klikken?!
Maar voor ze hier een missie van kunnen maken, verdwijnt Fred. Ginger is vastbesloten uit te zoeken waar hij is, maar ze heeft eigenlijk geen idee hoe ze haar speurtocht moet beginnen in de koude, natte sneeuw.

Dit boek heeft een prachtige cover: De titel is gedrukt in glinsterletters en enkele sneeuwvlokken hebben reliëf. De foto van de hond Fred en de kat Ginger zou zo op een kerstkaartje kunnen. Dit leent zich absoluut tot een coverbuy.
‘Fred & Ginger’ is een roman waarin de dieren het woord nemen. Ze blijken elkaar te begrijpen en verstaan bovendien ook een beetje mensentaal. De hoofdstukken worden afwisselend tussen de hond en de kat verteld, steeds vooraf gegaan door een leuke quote en een kleine tekening.
Af en toe komen ook Jasmijn en Steven eens aan het woord.
De klemtoon in dit verhaal ligt dus op de dierenlevens en de uitdagingen die ze tegen kom in hun dagdagelijkse routines. Dat maakt dat het verhaal eenvoudig, zelfs wat kinderlijk is geschreven.
De scènes met Jasmijn en Steven zijn meer een kleine tweede verhaallijn, die wel leuk is en een meerwaarde geeft aan het verhaal, maar weinig wordt uitgewerkt.
Waar ik me vooraf had verwacht aan een romantisch verhaal wordt de romantiek wat ondergesneeuwd door de accenten op het leven van de dieren. Het is een fantasierijk verhaal dat zich in een echte winterse sfeer afspeelt in de maand december. Naar de kerstperiode wordt meermaals verwezen, maar het is geen boek dat echt kerstsfeer ademt.
Het verhaal leest vlot dankzij de ultrakorte hoofdstukken, maar de eerder kinderlijke vertelstijl maakt dat het niet voldeed aan mijn verwachtingen. Ik zou het eerder aanraden aan een jeugdig publiek dat van dieren houdt.
Bedankt, uitgeverij Lannoo, voor dit recensieboek.

Meer recensies van Booksanddreamz