Murdle is een boek dat je concentratie, je analytisch redeneervermogen en logisch denken aan het werk zet.

Booksanddreamz 01 augustus 2024
Recensie Nederlandstalige versie:
Van uitgeverij Lannoo mocht ik Murdle recenseren. Dit paarse non-fictie boek is het tweede Murdle puzzelboek van de hand van G.T. Karber. De lay-out is erg leuk, speels en overzichtelijk.
De hoofdpersoon is Deductive Logico, die je meeneemt in raadsels en dilemma’s. Deze naam is zeer goed gekozen. Deductive is een samensmelting tussen detective en deductie. Logico verwijst naar logisch redeneren, een vaardigheid waarmee je deze puzzels kan oplossen. Met andere woorden: door de informatie die je per opdracht krijgt logisch te gaan bekijken en informatie af te leiden uit de puzzel, kom je tot de oplossing.
Het boek lijkt nog het meest op het gezelschapsspel Cluedo in geschreven vorm. De puzzelaar gaat op zoek naar de moordenaar, het gebruikte wapen en de plaats. Bij de moeilijkste raadsels komt daar ook nog de zoektocht naar het motief bij.

Er zijn vier verschillende moeilijkheidsniveaus. In het begin van het boek staat uitgelegd hoe je een eenvoudig raadsel kan oplossen en wordt stap per stap een voorbeeld uitgewerkt. Daarna ga je zelf aan de slag. Geraak je niet goed wijs uit een raadsel, dan is er achteraan een hint voor elke raadsel voorzien. Bovendien kan je ook bij de oplossingen controleren of je het raadsel goed hebt opgelost.

Niveau 1: eenvoudige raadsels: hier wordt gezocht naar moordenaar, wapen en plaats op basis van een aantal feiten.
Niveau 2: alleen voor ingewijden: hier wordt het wat ingewikkelder omdat één van de personages liegt. De lezer dient dus verschillende hypothesen te toetsen.
Niveau 3: voor doorgewinterde speurneuzen: Hier moet steeds een extra aspect worden onderzocht om het raadsel op te lossen.
Niveau 4: aartsmoeilijk: op dit niveau moet ook het motief gezocht worden.

Bij elk raadsel is er een raster voorzien waarin je aantekeningen kan maken met een kruisje of een v-tje (check). Heb je na deze omschrijving nog steeds geen idee of deze raadsels aan jou besteed zijn of kan je er helemaal geen genoeg van krijgen, dan kan je ook een kijkje nemen op murdle.com waar je eveneens een raadsel kan uitproberen.

Dit boek werd uitgegeven door uitgeverij Lannoo en bovendien hebben zij er nog een zomerwedstrijd aan gekoppeld. Je kan een escaperoom voor zes personen winnen.
Hier vind je de link naar het wedstrijdformulier: https://www.lannoo.be/nl/blog/wedstrijden/zomerwedstrijd-murdle
Ik geef je alvast een tip: het antwoord op de eerste vraag kan je in deze recensie vinden.

Murdle is een zeer leuk puzzelboek voor logische denkers en Cluedo-fans. Je kan de raadsels alleen of samen met je gezin of je gezelschap oplossen. Onderschat de raadsels echter niet. Het begint eenvoudig, maar daarna volgt echt denk- en speurwerk.

Dankjewel, uitgeverij Lannoo, voor dit uitdagende boek.

Meer recensies van Booksanddreamz