Prima Facie is intrigerend, beangstigend en grijpt naar de keel. Lees dit boek!

Booksanddreamz 24 augustus 2024
Tessa Ensler heeft de top bereikt. Opgegroeid in de arbeidersklasse heeft ze zich via haar rechtenstudie een weg naar de top geknokt. Ze is een van de beste strafpleiters en is gespecialiseerd in zedenfeiten. Ze geniet van het uitspitten van een zaak, tegenstrijdigheden opzoeken in verklaringen en de jury aan het twijfelen te brengen. Dankzij haar meedogenloze kruisverhoren weet ze menig beschuldigde uit de cel te houden.
Maar Tessa wordt zelf slachtoffer en komt zelf in de getuigenbank te zitten. Zij is nu degene die aan het verhoor wordt onderworpen en wiens waarheid wordt betwijfeld.
Zal de waarheid zegevieren? Zal de rechtvaardigheid waarin ze zo hard geloofde hier ook zijn werk doen, nu ze aan de andere kant komt te staan?

De titel Prima Facie past uitstekend bij het verhaal, maar anderzijds is de term een beetje ongelukkig gekozen, omdat niet iedereen het begrip zal kennen. Prima Facie is Latijns voor op het eerste gezicht. De juridische betekenis is: voldoende aanwijzingen biedend voor een rechtsingang.
Toch is dit een boek dat hopelijk door velen zal gelezen worden omwille van het maatschappelijk belang. Het verhaal gaat over onze nog steeds bestaande klassenmaatschappij, waar het recht zou moeten zegevieren, maar dit niet altijd doet. Een boek over juridische waarheden, die niet altijd hetzelfde zijn dan de feitelijke, morele of ethische waarheden.
Prima Facie speelt zich af in de juridische wereld van Londen. Via hoofdpersonage Tessa Ensler, strafpleiter, leert de lezer het reilen en zeilen van de juridische wereld kennen.
Het boek is opgedeeld in twee delen: voor en na de feiten waarvan Tessa zelf slachtoffer wordt. In het eerste deel maakt de lezer kennis met Tessa in het heden, waar ze een erg ambitieuze strafpleiter is die elke zaak wil winnen. Om haar persoonlijkheid verder te ontwikkelen duikt de auteur ook in haar verleden en haar familiale achtergrond.
Maar dan wordt ze zelf slachtoffer van een zedenmisdrijf en start het tweede deel van het boek. Het heden is hier twee jaar na de feiten wanneer het proces start. Het verleden verwijst hier naar de periode onmiddellijk na de misdaad. Tessa komt aan de andere kant van de rechtsgang te staan. Waar ze voorheen als advocaat beschuldigden verdedigde, staat ze nu in de rol van slachtoffer en dus als getuige voor het openbaar ministerie.
Tessa is er altijd van overtuigd geweest dat het recht steeds zegeviert en dat de rechtbank bij uitstek de plaats van rechtvaardigheid is, maar dat was voor ze aan de andere kant terecht kwam. Ze moet haar vertrouwen nu aan anderen schenken en hopen dat de waarheid aan het licht komt. De échte, feitelijke waarheid, niet de juridische, aanwijsbare waarheid.
Qua schrijfstijl is dit boek volledig vanuit het perspectief van Tessa geschreven in de ik-vorm. Dit zorgt ervoor dat haar persoonlijke beleving, ervaringen, gevoelens en gedachten zeer sterk geuit worden. Het verhaal is enorm interessant. Hoewel dit boek in de thriller categorie valt, is het verhaal niet uit op spanning, maar wel op ervaringen en het delen ervan met de lezer. Het is een boeiend verhaal dat moeilijk aan de kant te leggen is. De opbouw is erg goed en gevarieerd.
Het thema zedenfeiten is van maatschappelijk belang en de wet is er niet om slachtoffers te beschermen. Eén op drie…
Een op drie vrouwen krijgt te maken met zedenfeiten. Slechts één op tien slachtoffers dient klacht in. De impact op het verdere leven is te groot. Daar is dit verhaal een getuigenis van.
Prima Facie moet gelezen worden door iedereen met interesse voor dit thema, juridische onderwerpen, vrouwen, politici. Het enige jammere aan dit boek is dat het over het Engelse recht gaat. Ik ben zelf zeer benieuwd naar een vergelijkbaar boek dat zich in België afspeelt, maar in grote lijnen zal de aanpak en de ideeën van het gerecht hetzelfde zijn.
Dit is niet het leven, dit is geen gerechtigheid, dit is de wet.
Dit boek leent zich uitstekend voor een leesclub, omdat je als lezer de nood voelt om het thema te bespreken. Prima Facie is intrigerend, beangstigend en grijpt naar de keel. Lees dit boek!
Vanaf september 2024 verkrijgbaar.
Dankjewel, uitgeverij Lannoo, voor het vooruitexemplaar.
Rating: ⭐⭐⭐⭐(⭐)

Meer recensies van Booksanddreamz