Een feelgood zoals het hoort: tropes, humor, misverstanden en ups en downs.

Booksanddreamz 15 november 2023
Mirre is het creatieve brein bij het bedrijf Kerstravaganza dat kerstpakketten samenstelt. Haar grootste nachtmerrie wordt waarheid wanneer ze te horen krijgt dat het bedrijf gaat fusioneren met een gelijkaardig bedrijf Kerst-en-Klaar. Haar nieuwe collega Sylvester zit allesbehalve op dezelfde golflengte als Mirre. Het ontbreekt hem aan alle creativiteit en zijn focus op zo financieel interessant mogelijk stuit Mirre tegen de borst. De ramp wordt dan ook nog groter wanneer Mirre op verplicht werktripje wordt gestuurd met Sylvester. In Oostenrijk moeten ze samenwerken voor de nieuwe kerstpakketten.
De enthousiaste Mirre en de koele Sylvester kunnen elkaar niet uitstaan. Ze hebben echter wel hetzelfde doel: slagen in hun missie om de beste kerstpakketten te bedenken. Lukt het hen hun verschillen aan de kant te schuiven, elkaars denkwijze te doorgronden en samen te slagen in hun opzet?

Lisanne Stam is intussen geen onbekende meer in de feelgoodwereld. Met ‘De kerstbachelorette’ schreef ze al eerder een kerstverhaal. ‘Strik erom’ is haar debuut bij uitgeverij April Books.
De cover is heel aantrekkelijk en erg passend bij het verhaal. Ook de titel is op zich al kerstig, maar wordt pas helemaal duidelijk bij het lezen van het verhaal.
Lisanne is in vergelijking met ‘De kerstbachelorette’ enorm gegroeid in haar schrijfvaardigheden. Ze zet een verhaal neer dat niet alleen erg leuk is om te lezen, maar bovendien zeer goed is uitgewerkt: het juiste tempo in het verhaal, de goede opbouw, triggers om de lezer nieuwsgierig te maken van bij het begin, de nodige ups en downs die een feelgood typeren.
Lisanne heeft dit genre helemaal beet en het blijft absoluut niet bij een oppervlakkig of gezellig verhaal. Er zit een ontroerende diepere laag in door de thema’s die naast het kerstige aan bod komen.
Wauw, ik ben erg aangenaam verrast door de compleetheid van dit boek.
De afwisseling tussen ‘tell’ en ‘show’ is perfect. De vlotheid waarmee ze van de ene scene overgaat naar de andere is prima. Het lijkt me zelfs een uitdaging om dit niveau te kunnen aanhouden en dat mag Lisanne absoluut als een compliment opvatten.
Ook de aanwezige tropes zijn heerlijk! Jawel, het blijft niet bij de enemies-to-lovers die al duidelijk wordt uit de korte inhoud. Verwacht je nog maar aan wat extra’s.
Het verhaal bevat veel afwisseling in omgeving, personages, scenes en onderwerpen.
Dankjewel, Lisanne, om me helemaal onder te dompelen in de kerstsfeer. Ik wil nu al kerstcadeautjes gaan shoppen. De feelgoodliefhebber die dit boek nog niet heeft, zet het best op zijn wenslijst voor de feestdagen!
Dankjewel ook aan uitgeverij April Books voor dit fijne recensieboek! Ik heb genoten!
Rating: 4,5*

Meer recensies van Booksanddreamz