Een boek dat ik niet opzij wou leggen. Een aanrader voor de fans van detectives en politiethrillers.

Booksanddreamz 08 april 2023
Urbain Decorte wordt dood teruggevonden in het tuinhuis van zijn volkstuintje. Het team van hoofdrechercheur Stef Michiels opent een onderzoek. Het is niet de eerste keer dat er feiten worden gepleegd in deze buurt, maar de daders zijn tot op heden niet gevat. Is er een verband met het vandalisme uit het verleden of had iemand het op Urbain gemunt?
Op het eerste zicht lijkt het slachtoffer een teruggetrokken burger te zijn zonder vijanden, maar wanneer het politieteam wat dieper gaat graven, blijkt Urbain een twijfelachtig verleden te hebben.

‘Verboden toegang’ is mijn eerste kennismaking met de boeken van Belinda Aebi. De cover en titel passen goed bij de inhoud van het boek. Het verhaal leest zeer vlot. De hoofdstukken zijn kort en er is een goede afwisseling tussen beschrijvingen en dialogen.
Het boek start meteen met een spannende proloog en is verder vooral het relaas van het politieonderzoek. Je volgt alle verhoren, huiszoekingen en teambesprekingen mee. Af en toe wordt er een duik in het verleden gemaakt door de ogen van het slachtoffer. Op die manier leer je steeds meer over Urbain. Over de andere personages kom je niet heel veel te weten, al wordt hier en daar wel wat informatie vermeld om het wat persoonlijker te maken. Voor de liefhebbers van diep uitgewerkte personages is dat misschien een minpunt. Persoonlijk stoorde het me niet.
Ik was aangenaam verrast dat het verhaal zich afspeelt in Temse, een gemeente in het Waasland en dus bij mij in de buurt. In Temse wonen heel wat Turkse gezinnen en zij krijgen ook een plaats in het verhaal. Dat vind ik een pluspunt, want dat maakt het verhaal realistisch. De plot is goed opgebouwd en de verhaallijn is goed te volgen. Je kan je een voorstelling maken van de gebeurtenissen. Hier en daar zitten er wat zijsprongen in het verhaal, waardoor er variatie in zit.
Het verhaal speelt zich af in 2021, maar de auteur heeft er bewust voor gekozen om de coronapandemie niet te integreren in het verhaal. Een zeer goede keuze vind ik persoonlijk.
‘Verboden toegang’ is een boek dat ik niet opzij wou leggen. Het boeide me erg dankzij de vele dialogen en de vlotte vooruitgang. Behalve de proloog is het niet superspannend, maar zeker een aanrader voor de fans van detectives en politiethrillers.
Bedankt, uitgeverij Hamley Books, voor dit recensieboek.
Rating: 4.5*

Meer recensies van Booksanddreamz