Booksanddreamz 10 oktober 2024
Saskia M.N. Oudshoorn is afkomstig uit Rotterdam. Ze is een bezige bij, want naast haar werk, is ze ook lid van de gemeenteraad en heeft ze tal van hobby’s. Schrijven doet ze heel graag en daarbij beperkt ze zich niet tot thrillers, maar ook feelgood is een genre waar ze zich op toelegt. Ze schreef al meerdere boeken voor uitgeverij De Crime Compagnie, waarvan Wraaklust haar meest recente thriller is.

In Wraaklust heeft Keet de Beijl haar leven op de rit: gelukkig getrouwd, financiële zekerheid en weinig zorgen. Ooit is het anders geweest. Wanneer haar echtgenoot Sijmen verongelukt, valt haar droomleven in duigen. Als dan ook nog forensisch rechercheur Fedde Laakman opduikt en aangeeft dat er mogelijks opzet in het spel is, gaat hij in het verleden graven. Keet heeft echter redenen om haar verleden te laten rusten en haar geheimen niet boven water te laten komen.

Op de cover van Wraaklust is een jong meisje te zien in een houding die erop duidt dat ze zichzelf wil beschermen. Ze wordt omgeven door een grote plas bloed. Een treffend beeld dat duidelijk wordt tijdens het lezen van het verhaal. Ook de titel is raak: één woord dat de lading dekt.

Met de proloog brengt Saskia M.N. Oudshoorn meteen spannende actie. De hoofdstukken die daarna volgen, brengen het standpunt van hoofdpersonage Keet. De ik-vorm is hierbij goed gekozen, omdat dit personage verder in het verhaal heel goed wordt uitgediept en het zeer belangrijk voor het verhaal is dat we Keet door en door leren kennen. Haar geschiedenis, haar emoties en gedachten, maar vooral ook haar motivatie voor de keuzes die ze maakt. Het verleden van Keet komt regelmatig aan bod in cursief gedrukte hoofdstukken. Er is een fijne afwisseling met het heden.

Aanvankelijk gaat Wraaklust de kant op van een psychologische thriller. De schrijfstijl is hier meermaals overwegend beschrijvend, al stoort het niet omdat dit de opbouw van het psychisch functioneren van het personage verantwoordt. Gevoelige lezers moeten er zich wel van bewust zijn dat er een hevig, traumatiserend thema aan bod komt. Deze scènes zijn bovendien beeldend uitgeschreven. Een knap staaltje schrijfwerk, maar heftig voor een gevoelig publiek.

Verder in het boek wordt het verhaal een stuk actiever. Niet alleen de gebeurtenissen worden spannender, maar ook dialogen zijn een stuk meer aanwezig, wat het tempo van het verhaal ten goede komt. Hier zitten dan ook meer spanningsopbouw, cliffhangers en triggers verweven, die de lezer doen snakken naar meer. Het einde is misschien niet de grote verrassing, maar is spannend neergezet.

Wraaklust vormt een mooie combinatie van psychologische uitwerking en opbouwende spanning. Een echte vrouwenthriller met een sterk vrouwelijk personage dat het achterste van haar tong niet laat zien en daar goede redenen voor heeft.

Deze recensie verscheen eerder op Vrouwenthrillers.nl. Bedankt, Vrouwenthrillers en uitgeverij De Crime Compagnie, voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Booksanddreamz