Geen verhaal waarbij je op het puntje van je stoel zit, maar je voelt wel de dreiging die heerst.

Booksanddreamz 04 oktober 2024
Juliet, Manon en Petra zijn beste vriendinnen. Wanneer ze op een avond getuige zijn van een moord besluiten ze te zwijgen. Ze zijn bang voor de gevolgen. Ze kunnen het nooit winnen van de dader Peter-Paul, de zoon van een invloedrijke familie.
Vijftien jaar later komt Peter-Paul om bij een ongeval. Juliet woont intussen in Noorwegen en Manon werkt als rechercheur in Nederland. Petra is overleden. Juliet boekt een ticket naar Nederland om samen met Manon definitief afscheid te kunnen nemen van hun verleden. Dat draait echter helemaal anders uit dan verwacht.

‘Wraakzusters’ is in feite het thrillerdebuut van Machteld van Zalingen. Het boek werd voor de eerste keer uitgegeven in 2015. De auteur herschreef het verhaal en bracht het opnieuw uit. Ik las de recente versie.
Het verhaal wordt verteld vanuit de derde persoon, vooral vanuit het standpunt van Juliet, maar ook soms vanuit het oogpunt van haar vriendin Manon. Af en toe zijn er flashbacks naar het verleden.
De schrijfstijl leest aangenaam. Doordat het verhaal zich afspeelt op twee locaties, Noorwegen en Nederland, zit er veel afwisseling en vaart in het verhaal. Het personage van Juliet wordt het diepst uitgewerkt: je leert haar verleden en heden kennen, haar gezinsleven, haar job en haar omgeving, vooral dan haar vriendin Manon, die rechercheur in Nederland is.
Hoewel er heel wat informatie en kantlijnen in het boek de revue passeren, is het verhaal goed opgebouwd en logisch te volgen. Het is geen verhaal waarbij je op het puntje van je stoel zit, maar je voelt wel de dreiging die heerst in het verhaal. Ik ben ook verrast door de afloop van het verhaal.
Wie fan is van de personages kan meteen ook ‘Bloedlijn’ lezen, waarin Manon de hoofdrol speelt. Het is geen serie, dus beide verhalen zijn volledig las van elkaar te lezen.
Ik las beide thrillers en ik wil zeker nog meer van deze auteur lezen. Een aanrader voor de fans van vrouwenthrillers.

Meer recensies van Booksanddreamz