heerlijk verhaal

Booksbyharma 18 juli 2024
Dit verhaal gaat over vrouwen die werken in het Grand hotel. Eigenaresse Wilhelmina Skogh runt samen met haar man Pehr het hotel.
Ottilia Ekman komt voor haar werken en ze begint als het hoofd van de roomservice. Ze mag haar eigen ploeg samenstellen. Ottilia maakt in haar leven veel mee, als er thuis iets gebeurt en ze het grand hotel moet verlaten neemt ze haar zusje Torun mee.
Ook Elisabet, de hofdame van het paleis loopt met een geheim op die ze aan Wilhelmina Skogh verteld.
Hoe houden de vrouwen zich staande, in het begin van de 20ste eeuw.

Wat een heerlijk mooie historische roman uit de hand van Ruth Kvarstrom-Jones. Als je begint met het boek is er een plattegrondje van waar het Grand hotel staat. Om een beeld te geven aan de lezer. Ik moet zeggen dat ik dit soort dingen in een boek heel erg leuk vind. Er ontstaat vaak al een beeld, waardoor je je fantasie mee kan slepen in het verhaal.
Ook was er een legenda bij met wie er allemaal in het hotel werkt en welke gasten er allemaal komen. Dat vond ik ook heel fijn, want het is een dik boek, waardoor ik af en toe had, waar hoort die bij en ik zocht het dan ook voor in het boek op.
Het verhaal verteld hoe het is om te leven als vrouw in de begin 20ste eeuw. Vrouwenrechten waren er niet. Deze vrouwen maakten veel mee en als je eenmaal in het boek begint kon ik haast niet stoppen. Ik zat zo in het verhaal. Leefde mee met Ottilia en met Karolina, want er gebeurt veel. Het verhaal verveeld geen moment.

Ik heb genoten en ik ben benieuwd naar het tweede deel van de Parels van Stockholm.

Als je van historische feelgood roman houdt en je even in een ander land wilt wezen is dit boek zeker een aanrader.

Graag wil ik de uitgeverij hartelijk bedanken voor het recensie exemplaar. Dit heeft geen invloed op mijn mening, die zal altijd eerlijk zijn.

Meer recensies van Booksbyharma