Alles draait om kerst

Booksbypatries 11 december 2023
Dit jaar wilde ik het eens anders doen in de maand december: helemaal in de "kerst spirit" komen met boeken die zich afspelen rondom (of tijdens) de feestdagen. Pakte 'Alles draait om kerst' mij helemaal in? Leuk hè, die flauwe woordgrappen.

De cover van 'Alles draait om kerst' is cosy vormgegeven. Het oogt rustig, maar straalt toch ook de gezelligheid en drukke tijd rondom kerst uit. De sneeuw zorgt voor de winterse sfeer en het spotlicht vind ik erg passend bij het verhaal. Daarnaast vind ik het leuk dat de kleine details zichtbaar zijn, zoals het roze haar van het vrouwelijke hoofdpersonage, daarmee valt er goed beeld te vormen.

In 'Alles draait om kerst' hoopt Holly ein-de-lijk promotie te maken, om als eindredacteur aan de slag te gaan, wanneer de huidige met pensioen gaat. Tot haar grote verbazing heeft Olivier Wolfs ook interesse in deze baan. Ze moeten het tegen elkaar opnemen door een mooie kerst special voor het jaarlijkse programma 'Alles draait om kerst' te maken. Wie gaat er winnen? Of hebben de magische kerst sferen nog wat anders voor ogen?

De schrijfstijl in 'Alles draait om kerst' kenmerkt zich door een heerlijke dosis humor. De humor sprong er voor mij echt uit; meerdere keren heb ik hardop gelachen. Iris Visser schrijft verder vlot, levendig en luchtig. Het is ontzettend fijn om te lezen waardoor dit ook nog eens snel gaat! Daarnaast voelt het verhaal best wel realistisch door gênante en/of ongemakkelijke situaties (welke ons allemaal zou kunnen overkomen, of ja, in mijn geval toch wel #onhandig).

Het verhaal deed mij een beetje denken aan de film 'The hating game' (dat boek heb ik nog niet gelezen). De onderlinge haat, de drive om elkaar te overtreffen en de aantrekkingskracht die er zeker is, maar waar ze zelf nog achter moeten komen. Dat maakt het verhaal hier en daar misschien wat voorspelbaar en het idee is niet nieuw is. Toch heb ik ontzettend genoten van Holly en Olivier! Dat komt omdat beide personages goed uitgewerkt zijn, de dosis humor en de magie van kerst die samen komt in Iris' 'Alles draait om kerst'. De combinatie maakte dit tot een perfect boek voor tijdens de feestdagen. Ohja, heb ik al verteld dat ik een traantje moest laten door de brief van Olaf? Wat is kerst nu zonder een traantje door pure liefde? Ik geef het boek 4 sterren.

Meer recensies van Booksbypatries