Thuis aan de kust

Booksbypatries 15 augustus 2022
Van Loft Publishing kreeg ik 'Thuis aan de kust' opgestuurd, het tweede deel in de Kust-serie, van Tina van Dijk. De recensie kan mogelijk spoilers bevatten i.v.m. het eerste deel.

De cover van 'Thuis aan de kust' is, net als zijn voorganger, in dezelfde stijl vormgegeven. Qua zicht misschien een beetje “simpel”. Alleen de beleving en sfeer die het uit straalt, maakt het toch helemaal goed? Je kunt jezelf al helemaal tussen de duinen door zien lopen, op weg naar de zee die voor je ligt.

In 'Thuis aan de kust' wordt het verhaal van Emmie vervolgd. Ze is ondertussen mede-eigenaar van het café (van oom Bart) en vond haar geluk bij Tom. De twijfels slaan toe wanneer hij naar Frankrijk vertrekt om zijn tante te helpen met de verbouwing. Emmie bouwt ondertussen nieuwe vriendschappen op en is druk met haar werk in het café en de nieuwe, knappe ober Luc heeft wel oog voor haar. Is hun relatie hier tegen bestand of gedoemd te mislukken?

De schrijfstijl is heerlijk! Door het makkelijke taalgebruik (in positieve zin) leest het vlot en snel weg. Het is fijn en ontspannend om te lezen zonder er verder bij na te hoeven denken. Ook hebben de hoofdstukken weer een prima lengte. En toch, toch miste ik iets in dit deel. Diepgang. Er zijn namelijk meerdere personages die wij volgen in dit deel (en de verhaallijnen zijn leuk!), alleen het voelt soms wat oppervlakkig. Al is wel te merken dat de schrijfster haar best heeft gedaan om dit goed neer te zetten. Het boek heeft niet veel pagina's waardoor de ruimte er misschien niet helemaal. Als het boek dubbel zo dik had mogen zijn, had die diepgang wel gecreëerd kunnen worden. Dat wil je gewoon, want de personages zijn leuk!

Het is genieten met Emmie en de avonturen in Duijnen, in 'Thuis aan de kust'. De personages, met hun struggles, en het alledaagse leven zorgen voor een stukje herkenbaarheid en maken het verhaal "voelbaar". Soms jammer dat de diepgang minder is, want ik zou graag meer van alle achtergronden en beweegredenen willen weten! Al met al een fijne pageturner op een zonnige dag ☆☆☆,5

Bedankt Loft Publishing voor dit recensie-exemplaar.

Meer recensies van Booksbypatries