Favorietje zonder meer!

Booksreadbyn 13 augustus 2024
Er zijn zo van die auteurs waarvan je elk boek dat door die auteur geschreven werd/wordt wilt gelezen hebben, gewoonweg omdat je weet dat deze auteur en zijn of haar boeken je nooit zullen ontgoochelen. Wel, één van die auteurs voor mij is John Boyne. (En ja, het gaat zelfs zo ver dat ik de boeken ook in de originele taal aankoop.)

Met zijn boeken weet je,
... dat er een vlotlezend VERHAAL komt,
... dat er een boodschap komt,
... dat het bij momenten hartverscheurend zal zijn,
... dat er een (zwaar) thema komt, maar dat Boyne het talent heeft om dit toegankelijk te verwoorden zodanig dat het toch behapbaar wordt, zonder dat er afbreuk wordt gedaan aan de zwaarte van het thema,
... dat Boyne zijn woorden o zo intelligent en subtiel weet te kiezen, geen woord te veel of te weinig, alles mooi gedirigeerd in een magistrale partituur,
... dat je morele kompas toch wel weer even dooreengeschud zal worden,
... dat je geraakt zal worden,
... en dat je op het einde eventjes wezenloos voor je zal uit zit te staren en zal denken ´He did it again!'

Met zijn nieuwste boek ´Aarde´ schreef Boyne opnieuw zo´n parel!
´Aarde´, deel twee in de ´Elementen-reeks´ gaf me dat #hediditagain gevoel.

Twee bekende voetballers, beschuldigd van verkrachting en medeplichtigheid hieraan. De jury zal een oordeel vellen...

Vier hoofdelementen. Water, aarde, vuur en lucht. Onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een nevenpersonage uit deel één van de reeks krijgt de hoofdrol in de opvolger ´Aarde´. De cyclus gaat verder maar deze beide delen zijn perfect los van elkaar te lezen.
Vier boeken in de reeks. ´Water´ (eerste deel) en Aarde zijn een feit. Wat ben ik opgelucht en blij dat ´Vuur´ en ´Lucht´ nog volgen! Voor deel drie ´Vuur´ zal het nog even wachten worden maar gelukkig laat ´Fire´ iets minder lang op zich wachten. De Engelstalige versie verschijnt al in november 2024.

´Aarde´, een MEGA-dikke - zonder twijfel - AANRADER van formaat!

Meer recensies van Booksreadbyn