Whaow!

Booksreadbyn 29 mei 2024
Ik kan eigenlijk kort zijn met het delen van mijn leeservaring over dit boek, maar dat zou misschien te gemakkelijk zijn...  Ga lezen dit boek! Geloof me! Echt waar. Gene zever! (Moest je nog wat meer overtuiging nodig hebben, dan nodig ik je van ganser harte uit om verder te lezen.)

´De kleermaakster van Parijs´...
... een wereldreis die je brengt van de Italiaanse bergen, over het mooie Zwitserland naar het mondaine Parijs, het opzwepende Rio de Janeiro en het overweldigende New York.
... een historische roman.
... het verhaal van Rosa Kusstatscher die als arm plattelandsmeisje vlucht, tussen hoop en verdriet leeft maar ook via haar mateloze ambitie geniet van glamour en succes.
... verteld door Rosa, het hoofdpersonage,  aan ´Ma Chère´. (Waarvan je pas helemaal op het einde weet wie dit is.)
... een verhaal over houden van, over blijven hopen, over passie, over dromen, over onafhankelijkheid, over perfectie, over niet zelfzuchtig zijn, over doen wat moet als je iemand graag ziet, over afscheid nemen, over verdriet, over weglopen, over de betekenis van een gezin, over gemis en rouw, over moeder zijn en over keuzes maken.
... een verhaal over gered worden, op zoveel verschillende manieren.
... waarin verdriet omgezet wordt in creativiteit.
... waar de auteur (heel) zware thema’s absoluut niet mijdt (met tenenkrullen van mijn kant uit), waardoor soms echt hartverscheurend, ... maar ´in the end´ o zo hartverwarmend, pakkend, zooo mooi en innemend.
... waarin elk hoofdstuk ´getiteld´ wordt door een ´middel-volgens-rosa-nodig-om-mooi-te-zijn´ en Rosa hiermee een herinnering deelt. Op die manier wordt haar leven geschetst maar kan zij ook haar ´masker´ opzetten.
... vol levenslessen. ´Je kunt pas verder leven met je legen als je vrede hebt gesloten met de geesten uit je verleden.´

´De kleermaakster van Parijs´...
... of waarom elk kledingstuk een bepaalde gelegenheid dient,
... met heerlijke knipogen naar Dior, Chanel, Yves Saint Laurent en Mary Quanta,
... waarin vrouwen in bloemen veranderen,
... gewaagd en ingetogen,
... een lach een en traan,
... een S.C.H.I.T.T.E.R.E.N.D debuut!

Wat een prachtige, hartverwarmende, heerlijk verslavende roman is dit! Een absolute, dikke aanrader. Een op-en-top heerlijk kleurrijk en zwierig boek, waarin iedere vrouw er op haar best wil uitzien. Wie van de boeken van Taylor Jenkins Reid houdt, zal deze roman - volgens mij -  fantastisch vinden.

Meer recensies van Booksreadbyn