Hoe een kleine onoplettendheid een groot gevolg kan hebben.

Booksreadbyn 03 juli 2023
Ilke Waegemans. Directeur middelbare school.  Favoriete leerling Kajetan wordt aangereden door wagen. Vluchtmisdrijf. Protestbeweging vanuit school voor meer verkeersveiligheid. Ongeval kruipt meer en meer onder huid van Ilke.

Dit boek gaat over verkeersveiligheid, over een schuldgevoel hebben, over ongerustheid, over samenhorigheid, over verdriet, over een schuldige zoeken,  over woede, over de waarheid, over protest, over vooroordelen, over dader en slachtoffer en over een fout maken.

Deze young adult roman leest heel erg vlot. Het verhaal is chronologisch opgebouwd, bestaat uit kortere hoofdstukken en wordt verteld vanuit het standpunt van Ilke, directeur van een middelbare school. De auteur maakt geen gebruik van moeilijke woorden of zinsconstructies, maar vertelt in een eerlijke, toegankelijke en no-nonsense taal zijn verhaal. Als lezer ervaarde ik de gevoelens van de personages als echt en herkenbaar. Door de spanning subtiel op te bouwen en te eindigen met een verrassende plotwending wist Koen Van Campenhout me met ´De oranje hesjes´ absoluut te boeien van het begin tot het einde.

De boodschap die de auteur met het schrijven van dit boek heeft willen overbrengen is bij mij heel duidelijk overgekomen. Verkeersveiligheid is en blijft een absolute noodzaak en prioriteit. Het gebeurt nog al te vaak dat je als bestuuurder tijdens het rijden, bij momenten, wat verstrooid bent. Jammer genoeg kan deze kleine onoplettendheid soms heel grote gevolgen hebben. Koen Van Campenhout schreef dit verhaal uit verontwaardiging en verdriet over de vele verkeersongelukken met kinderen en tieners als slachtoffer. Met zijn roman geeft de auteur de lezer zeker stof tot nadenken. Dit boek is eigenlijk een young adultroman maar mag absoluut, en eigenlijk heel graag zelfs, gelezen worden door volwassenen. Elk verkeersslachtoffer is er echt één te veel.

Meer recensies van Booksreadbyn