Een verhaal over liefde

Booksreadbyn 11 juli 2023
1943. Italië. Castel Gandolfo. Marina Corelli. Vrijgevochten vrouw. Ontmoet Leandro. Pianist. Oorlog wordt grimmiger. Dorp komt in gevaar.

Dit verhaal gaat over een ontmoeting, over verliefdheid, over liefde, over sterke vrouwen, over je wederhelft vinden, over hoop op betere tijden, over het allergrootste geluk, over de kracht van muziek, over verlies en verdriet, over hopen op, over houden van, over twijfelen, over eenzaamheid, over vluchten, over onderduiken, over de Tweede Wereldoorlog, over de zomerresidentie van de Paus, over de toekomst, over de (on)zekerheid van het leven.

Met een heel vlotte pen componeerde Tessa Vrijmoed ´Het lied van Marina´. De woorden en zinnen dansen doorheen de pagina's tot een heel mooi liefdeslied. De auteur maakt hiervoor ook gebruik van sfeervolle en beeldende beschrijvingen en schakelt op gepaste momenten een rustmomentje in, een pianissimo, waarvoor je als lezer verplicht bent stil te staan bij de gebeurtenissen in het verhaal.

Tessa Vrijmoed laat in haar eerste historische roman het liefdesduet van Marina en Leandro heel mooi contrasteren met de dreigende en donkere achtergrondmuziek van de Tweede Wereldoorlog. Hun prille en ontluikende liefde moet opboksen tegen de gruwel van de oorlog. Voor bepaalde gebeurtenissen in het verhaal baseerde de auteur zich ook op waargebeurde feiten. Leuk extraatje hierbij is dat de lijst van geraadpleegde literatuur en artikels toegevoegd werd aan het einde van het boek.

Ik heb deze roman heel graag gelezen. Volgens mij een absolute aanrader voor wie houdt van historische romans!
Het verhaal speelt zich af in één van de donkerste periodes uit onze laatste eeuw, maar de grote boodschap in het verhaal is er toch absoluut één van liefde. Ware liefde.

Om af te sluiten geef ik graag nog volgende wijsheid uit het boek mee:
Vergeet niet te genieten, geniet van elk moment! Want ... "Je weet nooit wat de toekomst voor jou in petto heeft. Beleef de dingen nu." Echt waar!

Meer recensies van Booksreadbyn