Interessante biografie

Booksreadbyn 02 juli 2024
In haar biografie gaat Rosemarijn Milo de confrontatie aan en neemt ze zichzelf zowel op persoonlijk vlak als op professioneel vlak onder de loep. Ze doet dit op een heel interessante manier. Via brieven die ze schrijft aan haar goede (pennen)vriend Hans, leren we Milo kennen in de hoogtepunten van haar leven maar ook in de diepe dalen.

Ze leert Hans kennen in 1997 door in te gaan op een door hem geplaatste advertentie in het NRC. Daar was hij op zoek naar een ´lichtvoetige maar serieuze correspondentie met een vrouw'. Wat volgt is een boeiend relaas van haar leven in haar rol als dochter in de moeilijke relatie met haar ouders, als zus van vijf broers, als echtgenote en als minnares, als briljante advocate en rechter, als gevende en ontvangende vriendin, als gedreven muzikante, als (groot)moeder en als schrijfster. Ze stort haar hart uit, neemt geen blad voor de mond en trekt de lezer mee in haar avontuur van correspondentie, vriendschap, liefde en verlies.

Deze biografie is een uitgebreide weergave van belangrijke momenten uit het leven van Milo. Haar verhaal werd luchtig, beeldend en gedetailleerd neergeschreven en is voorzien van anekdotes, foto´s uit haar privé-archief, illustraties en brieven. In haar biografie gaat Milo niet chronologisch te werk wat er voor mij soms wel voor zorgde dat ik de draad even kwijt was.

De auteur is heel openhartig. Ze heeft het hart op de tong waardoor sommige delen wel hard kunnen overkomen. Ze komt mij heel oprecht over, een vrouw die zowel tegenslag heeft gekend maar toch heel veerkrachtig is.

De auteur symboliseert haar zoektocht naar zichzelf in het leven als een doolhof. Daarin moet wel eens een afslag worden genomen. Er is al wel eens een kronkelpad of een afgesloten stuk. Toch blijft de auteur er volop voor gaan om de goede richting te kiezen en tijdig rechtsomkeert te maken om uiteindelijk een uitweg te vinden.

Dit boek was iets minder ´mijn ding´ waarschijnlijk ook omdat ik minder fan ben van het genre. Ik ben er wel van overtuigd dat lezers die zich graag verdiepen in biografieën, dit boek zonder twijfel zullen smaken.

Meer recensies van Booksreadbyn