Mag je een kind verantwoordelijk stellen voor de daden van de ouders?

Booksreadbyn 04 januari 2023
Londen. Gretel. Woont in luxe-appartement. Verleden verdrongen. Krijgt nieuwe onderburen. Koppel met zoontje Henry. Vriendschap ontstaat tussen Gretel en Henry.

Dit verhaal gaat over leven met en omgaan met een schuldgevoel, over de waarheid vertellen, over hoe het verleden het heden beïnvloedt, over herinneringen, over de vriendschap tussen een oude vrouw en een jongen van negen jaar, over medeplichtig zijn, over je  verantwoordelijkheid opnemen, over geheimen uit de jeugdjaren, over het verleden willen rechtzetten, over partnergeweld, over kindermishandeling, over de gruwel van de Tweede Wereldoorlog.

Het boek is opgedeeld in drie grote delen doorspekt met enkele kortere intermezzo's. Elk deel bestaat uit  hoofdstukken die zich alternerend afspelen in het verleden en in het heden. Het verhaal is vlot geschreven en John Boyne vertelt in een heel toegankelijke taal de meest cruciale momenten uit het leven van Gretel. Het boek leest als een sneltrein.

Dit boek vertelt het verhaal van Gretel, en is het vervolg op het boek ´De jongen in de gestreepte pyjama´ waarin Bruno, het broertje van Gretel, het hoofdpersonage is.
In dit eerste boek voelde ik minder sympathie voor het personage van Gretel, maar bij het lezen van dit boek kon ik haar absoluut appreciëren. Het feit dat zij haar negatieve punten erkent, is zeker een meerwaarde, en zorgt ervoor dat ik toch een zekere positieve verbondenheid met haar voelde.

Moet je het eerste boek gelezen hebben om dit vervolg te snappen? Volgens mij niet, gezien de regelmatige verwijzingen naar het eerste boek. Al maakt het het lezen waarschijnlijk gemakkelijker.

Niettegenstaande ik het wat minder heb voor gehypte boeken, is dit verhaal echt binnengekomen! En dat einde! Blijft hangen! ´Toen de wereld brak´ liet een heel diepe indruk bij mij na.

Na het lezen van dit boek houdt volgende vraag mij wel nog bezig: ´Mag je een kind verantwoordelijk stellen voor de daden van de ouders?´

Meer recensies van Booksreadbyn