Fantastisch verhaal!

Bookstagram_ilona 18 oktober 2023
Ik lees regelmatig jeugdboeken maar een boek van Marlies Slegers had ik nog niet eerder gelezen. Voor mij dus een eerste kennismaking en wow wat is dit een fantastisch verhaal!

De cover is echt al prachtig en zo passend bij het verhaal! De binnenkant geeft twee kanten weer en aan het einde van het boek snap je waarom het aan het begin wat donkerder overkomt en aan het einde is het echt een prachtige luchtige tekening!

Marlies heeft een mooie, aangrijpende schrijfstijl waardoor het niet alleen een boek is voor jongeren maar voor iedereen!

In dit boek worden moeilijke thema’s als scheiden, dementie, autisme en verlies behandeld maar het wordt zo beschreven dat het geen moment te zwaar wordt. De metaforen van vogels die in het verhaal worden gebruikt maken het verhaal nog krachtiger en zorgen ervoor dat het je nog meer raakt. Maar vooral is het een verhaal over liefde in de breedste zin van het woord. Niet alleen voor de natuur en de vogels, maar ook voor elkaar en heel belangrijk voor jezelf! Want wie je ook bent en hoe je er ook uit ziet, je bent goed zoals je bent!

‘Beloof me één ding, Hazel. Dat jij altijd jezelf durft te zijn en te blijven. Ga je niet anders voordoen voor andere mensen. Wees gewoon jij’.

De personages in dit verhaal zijn fantastisch mooi uitgewerkt maar Hazel heeft me het meeste geraakt. Wat ontzettend knap hoe zij omgaat met alle uitdagingen die ze voor haar kiezen krijgt. Het verhaal beleef je vanuit haar ogen en als 13jarige weet ze hier heel volwassen mee om te gaan.
De band tussen Hazel en haar oma is ook echt prachtig om te lezen!
Ook hier worden alle gedachten met metaforen en zinnen prachtig vormgegeven!

‘Wij horen bij elkaar, zoals puzzelstukjes van dezelfde puzzel. Als ze uit elkaar gaan, dan worden we stukjes die opeens op verschillende plaatsen terecht komen’.

Aan het einde zit een hoofdstuk waar ik echt even van moest huilen. Zeker omdat ik die week ook zo met mijn eigen huisdiertje zat. Dit raakte me zo diep op dat moment.

‘We moeten je iets vertellen’ is een boek die iedereen zou moeten gaan lezen! Een boek wat ook op iedere basisschool aanwezig zou moeten zijn!

Dankjewel voor deze fantastische boekenclub en dat ik hierdoor het werk van Marlies Slegers heb leren kennen!

Meer recensies van Bookstagram_ilona