Meten is weten; avonturen van astronomen in de 18de eeuw

Brendaleest 27 november 2023
Andrea Wulf neemt je mee in de wereld van de astronomie waar passie en vastberadenheid heerst. Een aanrader!
Dit bijzondere boek vertelt het intrigerende verhaal hoe één enkele gebeurtenis, de overgang van Venus, aanleiding geeft tot internationale, wetenschappelijke samenwerking en een uitgebreide geschiedenis van deze wetenschap in de 18de eeuw.

Andrea Wulf (Londen) is de auteur van Founding Gardeners, Brother Gardeners en de New York Times – bestseller, The Invention of Nature, die in zevenentwintig talen is gepubliceerd en vijftien internationale, literaire prijzen heeft gewonnen. Dit boek uit 2012 is vertaald.

In de 18de eeuw is nog niet bekend hoe groot het zonnestelsel is. In 1761 en 1769 zal Venus tussen de aarde en zon passeren en dit is een unieke kans op metingen. Een team van astronomen willen graag deze taak op zich nemen. De auteur volgt de wetenschappers op hun reizen en beschrijft de samenwerking tussen de verschillende landen om dit mogelijk te maken. Op dat moment is de sterrenkunde veranderd van een wetenschap die de sterren in kaart bracht, in een wetenschap die de beweging van de planeten trachtte te verklaren.
Het boek bestaat uit 2 delen: Deel 1, “De overgang van 1761” en Deel 2, “De overgang van 1769”. Op deze twee dagen in 1761 en 1769, richten honderden astronomen hun telescopen op de hemel om een zeldzame astronomische gebeurtenis waar te nemen, de doorgang van Venus over de zon. Dit zou een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis zijn en het universum kunnen opmeten op verschillende plekken op aarde. Dit verhaal is best spannend geschreven. De oorlogen onderweg en de communicatie onderling zijn obstakels om te overwinnen. Interessant is ook dat het boek voorzien is van kleurenfoto’s, de lijst van waarnemers van 1761, en de lijst van waarnemers van 1769 en online bronnen. De auteur heeft enorm veel research gedaan en geeft je als lezer een gevoel van urgentie en enorme bevlogenheid.

Dit verlote boek is mij toegestuurd door De Club van Echte Lezers van uitgeverij Atlas Contact. Ik wilde graag een historisch non-fictie boek lezen en wetenschap interesseerde mij ook. Ik heb weinig kennis van sterrenkunde, maar dit boek is best goed leesbaar, heeft een overzichtelijke indeling en prachtige plaatjes. Het kost wel wat tijd aangezien er enorm veel informatie in staat, ook veel bronnen, en je heel nieuwsgierig wordt naar de achtergronden en nog meer wilt lezen. Daarnaast ben ik ook verrast door de mooie verzorgde vormgeving en is zelfs een hardcover (uitgave september 2023). Ook leuk om te vermelden is dat De Letterenfonds Vertaalprijs 2023 naar Barbara de Lange gaat, de literair vertaalster Engels-Nederlands. Een verrassend en aangenaam boek!

Meer recensies van Brendaleest