Spannende Zoektocht naar een geheime Familiegeschiedenis!

Brendaleest 27 juli 2024
Recensie De Nomade met eigen exemplaar meegedaan aan de leesclub van Hebban.

De Nederlandse schrijver Anya Niewarra is inmiddels auteur van 7 boeken. Met Het Bloemenmeisje en De Camino heeft ze zelfs de Hebban Thrillerprijs gewonnen. De Camino vorig jaar gelezen en, daarmee best hoge verwachtingen gewekt en daarom zeer nieuwsgierig naar dit boek. Het boek valt goed op met die gele grote letters op de paarse achtergrond. Als je beter kijkt zie je een groot meer wat er mysterieus bij ligt.

De hoofdpersoon Olga is een documentairemaker en woont met haar inmiddels dementerende vader in het Harz-gebergte. Ze komt er plotseling achter dat haar vader een groot geheim heeft en gaat op zoek naar het duistere verleden. Daarnaast volgen we meerdere interviews in het theater in Berlijn met een naamloze grenssoldaat in het boek. Deze verhaallijn is prachtig uitgewerkt gedurende het boek.
Niewierra bouwt mooi de spanning op naar de climax vooral aan het einde van het verhaal. Deze is vooral heel verrassend. Achterin het boek krijgen we heel veel informatie in de vorm van een literatuurlijst , verwijzingen naar podcasts, hoorcolleges en boeken. Voorin het boek zien we uitgebreide kaarten van de grenzen van Europa en de drielandendriehoek Polen,Belarus en Litouwen. Ook een uitleg van de opbouw van de grensinstallaties tussen de DDR en de BRD in de Harz in 1988 is mooi uitgebeeld. De auteur heeft uitgebreid research gedaan en is zelf naar dit gebied gereisd en naar het grenzmuseum Sorge aldaar.

Op pag 138:
“Wat doet dat met je? Wanneer de oorlog je wegslaat van de plek waar je zo diep-wortelt? … Want die voorouders kleuren wel jouw identiteit.
Ik ben geen zaadje dat is meegenomen door de wind en dat verder wortelt waar het neervalt."

Deze thriller is spannend genoeg en vooral heel filmisch beschreven en meeslepend. Dat komt mede door de verwevenheid van de verschillende verhaallijnen en de fijne schrijfstijl.
Naast de bijzondere historie en de natuur van de drielandenregio is ook dementie, identiteit en vrijheid een onderdeel van het thema. Het verhaal is intens, ontroerend en met uitgebreide informatie en bronnen.
Net voor het einde is er een bijzondere ontknoping. Best verrassend. Het boek is indringend en als lezer ervaar je allerlei emoties gedurende het lezen. Spannend, zeer actueel en een aangrijpend verhaal dat je laat meeslepen tot het einde.

Meer recensies van Brendaleest