Cleopatra, Koningin van Egypte

Brigitte 19 juli 2024
De auteur Margaret Georges schreef in 1997 het lijvige boek “Cleopatra - De Memoires “.
Ondertussen is dit verhaal een bestseller geworden over de hele wereld.
Dit memorabele werk werd eveneens vertaald in 19 verschillende talen. Ongelooflijk.

De schrijfster beschikt over een boeiende en gedetailleerde schrijfstijl. Eens je start met lezen, stap je mee in de tijd van de Grieken en de Romeinen.

Het verhaal wordt geschreven vanuit het standpunt van Cleopatra, dus in de ik-versie. Het geeft het leven weer van een meisje dat haar moeder op jonge leeftijd verliest en opgroeit tot een statige koningin van Egypte. Haar leven was niet gemakkelijk, maar ze liet zich niet van de wijs brengen.

Cleopatra liet de mensen in de waan dat ze een koele, harde en afstandelijke koningin was. Tijdens het lezen van “De Memoires” leer je ook haar emotionele kant kennen. De liefde die ze kon geven aan iemand die ze graag zag, zoals Caesar, haar kinderen, Mark Antonius. Tot welke opofferingen ze bereid was om tegen Octavianus te strijden.

Hoe haar leven in en rond het paleis verliep en hoe de mensen in Egypte achter hun koningin stonden of tegen haar beslissingen waren.
Ze hield zich aan haar doelstellingen en koos niet altijd de gemakkelijkste weg om deze te halen. Haar volk en haar gezin waren haar dierbaar.

Deze klepper is zeker geen historische opsomming van feiten en gevechten. Het is ook geen autobiografie. Wat je wel kan lezen, is welke invloed Roma had over het leven van de Grieken en de Romeinen. Welke rol Octavianus speelde tijdens deze periode.

Wat gebeurde er tijdens de ogenblikken dat er oorlogen werden uitgevochten en Cleopatra er niet aan mocht deelnemen? Ze wachtte in spanning op de berichtgeving in haar paleis. Hoe verliep het leven ondertussen verder?

Margaret Georges geeft achteraan in haar boek aan dat ze ontzettend veel opzoekwerk heeft verricht naar de geschiedenis van deze periode. Het was echter niet makkelijk om dit uit de eerste hand te vinden. Niet alles was te achterhalen.
Ze heeft ook fictieve feiten en personages toegevoegd aan haar boek. Dat is ook één van de redenen dat dit een roman mag genoemd worden, met historische feiten en achtergrond.

Het is heel duidelijk dat er nog enorm veel interesse bestaat voor dit soort literatuur.

Het was een plezier om deze “Memoires” te lezen.
Iedere dag een “date” met “Cleopatra” om alle intriges van haar leven te leren kennen.
Spannend, leerzaam en boeiend.

Een dikke aanrader die voor mij 5***** waard is.

Meer recensies van Brigitte