Prachtige, ontroerende roman

Brigitte 22 juli 2019
Wisselwerking – Bertina Mulder – recensie – 22/7/2019
Ontroerende roman
Over de auteur
Wisselwerking is de debuutroman van Bertina Mulder.
Bertina Mulder is geboren in Winterswijk. Zij heeft een achtergrond in de online communicatie.
Naast haar werk als webredacteur is zij ook praktijkmanager bij een huisartsenpraktijk.
Vanaf augustus 2014 woonde zij een half jaar op Curaçao, waar zij de eerste versie van haar
debuutroman Wisselwerking schreef. In 2016 startte ze haar eigen bedrijf “Bertina Mulder
Tekst & Redactie”.

Over de cover
De overheersende kleur is grijs. Het zijn de kasseien van het plein die het Stadhuis voorstellen waar
Ahrend zijn tekening maakt. In de onderste linkerhoek zie je een stuk van deze tekening waar je een
gedeelte van de toren ziet.
Boven op de stenen van het plein zie je ook de schaduw van een drone.
De titel WISSEL WERKING staat verticaal op de cover en de woorden WISSEL en WERKING staan
In tegenovergestelde richting van elkaar.
Op de achterflap lopen de stenen van het plein nog een beetje verder door en zie je een foto
van Bertina Mulder met een kleine uitleg over haar.
Uiteraard lees je hier ook een korte inhoud van het boek.

Over het boek
Mijn interesse werd eerst en vooral reeds gewekt, omdat dit een debuutroman is.
De nieuwsgierigheid naar het allereerste verhaal dat uit Bertina haar pen vloeit. Dat met elke
regel groeit en groeit en uiteindelijk een volwaardige roman wordt van 200 blz.

De roman heeft 2 verhaallijnen. De eerste verhaallijn gaat over Ahrend, een man op leeftijd en zijn lieve vrouw Arlette. We leven nu in 2016 en ze zijn 51 jaar gehuwd. Arlette moet naar het ziekenhuis voor een zware hartoperatie. Deze kan wel enkele uren duren en Ahrend wil zeker in haar buurt blijven. De verpleegsters geven aan Ahrend een gsm-toestel en leggen nauwkeurig uit hoe het toestel werkt. Ze beloven plechtig als er iets zou gebeuren, ze onmiddellijk zullen bellen zodat Ahrend zo vlug mogelijk bij Arlette kan zijn.
Ahrend gaat aarzelend naar buiten om frisse lucht in te ademen. Hij gaat naar het plein voor het stadhuis. Hij was altijd al een goede tekenaar geweest en zijn tekeningen thuis aan de muur zijn daar zeker het bewijs van. Hij denkt, als ik nu een mooie tekening van het Stadhuis kan maken, dan zal ik dat straks aan Arlette geven. We hebben in onze vroegere jaren samen zoveel mooie tijden meegemaakt daar, zoveel goede herinneringen. Ze gaat dat zeker appreciëren. Hij neemt een papier en houtskool en zet zich neer op een plooistoeltje.
Diep in zijn hart hoopt hij dat hij met deze tekening de langverwachte vergiffenis zal krijgen voor de grote fout die hij 45 jaar geleden gemaakt heeft. Deze fout is hem al die jaren blijven volgen.

De tweede verhaallijn gaat over 2 studenten, Sjoerd en Zom. Allebei moeten ze een afstudeerproject maken. Sjoerd studeert journalistiek en loopt stage.
Zom is een held met social media en webtechniek.
Ze komen op het idee om een flashmob in elkaar te steken op het plein aan het Stadhuis. Sjoerd vindt dit een fantastisch idee en regelt alles en iedereen hiervoor.
Ondertussen neemt Zom de technische kant voor zijn rekening.

Deze twee verhaallijnen lopen moeiteloos in elkaar over. Er vindt een echte “wisselwerking” plaats.
Je kan je mee inbeelden dat je op het plein bij het Stadhuis staat. Je laat je fantasie meewerken en door de prachtige beschrijvingen, voel je de emoties door je lichaam gaat. Je kan de muziek horen. Je lichaam deint mee op de beat. Je voelt de ontroering, de vreugde, de onvoorwaardelijke vriendschappen.
Maar eveneens het schuldgevoel, het verdriet, het medeleven.

Het verhaal is met zijn tijd mee, door het worstelen met de coming-out. Alles is bespreekbaar in het verhaal, zonder vooroordelen.

Je kan elk personage voor je zien. Je weet perfect hoe hij of zij zou reageren in gelijk welke situatie.
Het boek leest vlot. De schrijfstijl is makkelijk leesbaar. Er zijn geen moeilijke termen in te vinden.
De hoofstukken zijn kort gehouden met een goede afwisseling in de tijd. Flashbacks indien het nodig is om het verhaal heel duidelijk te maken.
Dit boek is geschikt voor alle leeftijden.

Deze debuutroman heeft me zeker overtuigd dat Bertina Mulder geslaagd is in haar opzet.
Dit is een prachtig verhaal dat van mij 5***** krijgt.

Bedankt dat ik dit prachtig, ontroerend boek mocht lezen !!!!!
Nog heel veel succes met uw verdere carrière.

Brigitte Audiens

Meer recensies van Brigitte