de roos van Napoleon, liefde in woelige tijden

Caecilia11 17 maart 2022
Napoleon en Josephine, we hebben ooit geschiedenisles gehad. Dit boek geeft een inkijk in het leven van de hoofdpersonen in hun tijd en dus in de geschiedenis. Marie-Rose /Josephine weet zich als gescheiden vrouw met twee kinderen zonder eigen financiele middelen dankzij haar goede afkomst en steun van haar voormalige slavin te handhaven in de woelige tijden na de revolutie. Ook in die tijd was het belangrijk in welke kringen je je bewoog.
Napoleon krijgt pas laat in het boek profiel als een soms aan stemmingen onderhevig personage die zijn doelen stelt en bereikt.
De beschreven personen en gebeurtenissen zijn op ware feiten gebaseerd en dit geeft een interessante kijk op die tijd. Af en toe is het taalgebruik misschien iets te veel van onze tijd.

Meer recensies van Caecilia11