vader en/of zoon

Caecilia11 02 oktober 2024

In kort tijd verliest Viktor zijn vroeggeboren zoontje, zijn relatie, zijn huisvesting. Hij trekt noodgedwongen in bij zijn vader, Leo, die een totaal ander mens is dan vroeger; toen een afstandelijke vader, nu als pensionado vol levenslust met op woensdag een girlfriend en een opmerkelijke hobby – het maken van kwaliteitsworst in zijn eigen slagerijruimte. Vader en zoon slagen er in om, anders dan vroeger, redelijk voorzichtig goed samen te leven.
Als Leo een beroerte krijgt vindt er een omkering van de vader-zoon relatie plaats en na de dood van Leo neemt Viktor in zekere zin zijn leven over, de worstmakerij en de vriendin, een betaalde girlfriendexperience.
Dit is een tweedehandsleven in het nu en tegelijkertijd in het verleden, net zoals het werken in een antiqariaat vol oude boeken …..Viktor besluit uiteindelijk geen zoon meer te zijn, vader was hij niet maar toch wel.
Deze roman is levensecht, vlot geschreven; er staat niets in wat overbodig is, een waarachtig tijdsbeeld van nu. Ik heb deze roman met veel genoegen gelezen!

Meer recensies van Caecilia11