Een origineel verhaal over familie, vriendschap en vergiffenis

Caroleest 22 juli 2024
Zou jij graag een eigen bibliotheek vol herinneringen thuis willen hebben?

We volgen het verhaal van Sally en haar dochter Ella. Sally is een liefdevolle moeder, die tot aan haar pensioen als lerares heeft gewerkt. Vanaf haar dochters geboorte geeft ze elk jaar op Ella’s verjaardag een boek cadeau, met hierin een persoonlijke boodschap. Wanneer Ella op 21 jarige leeftijd zonder omkijken verhuist naar Australië, veranderd dit niet voor Sally. Inmiddels staan er al 43 mooie bijzondere boeken in een speciaal gemaakte bibliotheek voor Ella. Wanneer Sally ongelukkig valt in huis is Ella genoodzaakt om terug naar Engeland te keren en voor Sally te zorgen. In het begin verloopt de band tussen moeder en dochter nogal stroef, maar beetje bij beetje stellen ze zich weer open naar elkaar toe, en ontdekken ze allebei dat niet alles is zoals het eruit ziet…

Je leest vanuit het personage van Ella, een vrouw van 43 jaar die fulltime werkt. Ze woont samen met haar man Charlie en dochter Willow in Australië. De hoofdstukken wisselen soms van heden naar verleden, zo leer je Ella steeds een stukje beter kennen, en snap je de achterliggende gedachte van bepaalde handelingen.

De schrijfstijl van Kate Storey is heel gedetailleerd maar voor mijn doen best wel langdradig. De onderwerpen die in het verhaal voorkomen zijn heel mooi behandeld en worden zeker niet afgeraffeld. De persoonlijke groei van zowel Ella als Sally is heel mooi om te lezen, hoe hun moeder-dochter band langzaamaan versterkt is mooi beschreven.

De overige personages zijn ook genoeg uitgediept om je een beeld van hen te kunnen vormen, en van sommige ook een vooroordeel. Aan de buitenkant kan je niet zien wat de beweegredenen van die persoon zijn. En dat is nu precies een punt die goed door het verhaal heen beschreven wordt.

Dit verhaal gaat over zoveel meer dan boeken. De familieband, oude vriendschappen, familiegeheimen, voor elkaar zorgen, vergiffenis en nog veel meer. Het is een origineel verhaal met een zeer langzame opbouw naar het einde toe. Voor mij helaas een te langzame opbouw.

Het is een mooi verhaal en ik ben blij dat ik het heb mogen lezen.
Ik geef het 3,5 ster.

Meer recensies van Caroleest