Een mooi debuut feelgood

Caroleest 11 oktober 2024
Wat is het toch heerlijk om door alle mooie boeken en verhalen steeds nieuwe auteurs te ontdekken. Zo ook dit debuutverhaal van Maria Koskamp.

Los Angeles: Sophie Yellow is een beroemde Hollywoodster, maar haar liefdesleven is alles behalve rooskleurig. Als Zola haar personal assistent haar meeneemt op een camino, is dit een geweldige manier om haar leven op een rijtje te zetten. Tijdens de camino ontmoet ze Ben, een knappe maar mysterieuze man die ook meeloopt. Hij wil net als Sophie zijn leven veranderen. Vanaf het begin hebben ze een klik met elkaar. Zal Ben haar nieuwe verovering worden, of is Sophie echt veranderd?
Londen, twintig jaar later: Georgia is een talentvolle musicalster en net klaar met haar laatste productie. Nu heeft ze eindelijk tijd om op zoek te gaan naar haar biologische moeder. Om alles op een rijtje te zetten besluit ze om haar persoonlijke reis op te nemen. Tijdens haar wandelingen verteld ze haar verhaal en besluit het te delen als een podcast. Hiermee heeft ze ongekend succes en helpt ze onbewust ook andere mensen die hetzelfde meemaken.

Een nieuw verhaal over de camino, daar kan je alle kanten mee op gaan dus ik was heel benieuwd. Ik persoonlijk hou van wandelen. Oortjes in met muziek of een audioboek aan en gaan met die voetjes. Ik heb dit verhaal gedeeltelijk gelezen en verder geluisterd tijdens mijn ochtendwandeling.

Het verhaal heeft een dubbele verhaallijn. We lezen het verleden vanuit Sophie’s perspectief, en het heden vanuit Georgia’s perspectief. De verhaallijnen zijn goed uit elkaar te houden en lopen mooi synchroon naast elkaar. In een bepaald opzicht lijken de vrouwen wel een beetje op elkaar.

Door de vlotte, levendige en beeldende schrijfstijl van Maria leest het verhaal heel fijn. De gedetailleerde omschrijvingen van de omgeving zorgen ervoor dat het lijkt alsof je ook de camino meeloopt. Ondanks de zwaardere onderwerpen blijft het een echt feelgood verhaal.

Door de spannende opbouw van het verhaal wil je ook graag weten hoe het nu allemaal in elkaar zit. Ik dacht dat ik wel een idee had, maar neehoor, Maria had een verrassende wending in haar verhaal zitten. Zo heerlijk als je op het verkeerde spoor gezet wordt. En de vraag blijft natuurlijk, vind Georgia haar biologische moeder?

De camino van Sophie Yellow is een originele, leuke feelgood met een vleugje humor, die ik met veel plezier heb gelezen.

Meer recensies van Caroleest