Een heerlijke slow-burn die je in Italiaanse sferen brengt

Caroleest 25 oktober 2024
De keuze van Katia is het tweede deel in de “Weg van Italië” serie van Janine D’Augusta-Merema.

Nadat ik het eerste deel Op zoek naar Matteo in de blogtour had gelezen was ik heel erg benieuwd naar het tweede deel van de serie. Ik had het geluk dat ik het tweede deel ook in de blogtour mag lezen.

Katia heeft na haar studie een mooie baan gevonden in haar thuisstad Salerno. Vanaf het moment dat ze weer terug in de stad is, voelt ze zich weer thuis. Gezellig bij haar familie en vrienden. Haar oude jeugdliefde is nog net zo knap en aantrekkelijk als toen ze nog samen waren. En dat zorgt voor gevoelens die Katia niet wil hebben, ze wil zich op haar werk focussen. Ze kan het goed vinden met haar collega’s en ze leert super veel van ze. Ondanks al haar inspanningen word ze na een maand ontslagen. Maar nu er een groot lichtfestival in de regio in aantocht is, ziet Katia dit als een kans op een nieuwe baan. Door haar doorzettingsvermogen en haar creatieve manier van een klein leugentje om bestwil, mag ze een promotiecampagne opzetten voor een luxe hotelketen. Samen met haar beste vriendin Loredana werkt ze keihard aan deze opdracht. Al snel kijkt Katia anders tegen het perfecte plaatje aan. En dit zorgt voor spanningen in Katia’s leven. Welke keuze zal Katia uiteindelijk maken?

Vanaf het begin van het verhaal was ik weer gelijk in Italië. De mooie plaatsen die zo gedetailleerd zijn neergezet zorgde voor een heerlijke sfeer tijdens het lezen. Om nog maar te zwijgen over al dat lekkere eten dat in het verhaal in geuren en kleuren word beschreven, man wat kreeg ik er lekkere trek van.

We lezen vanuit Katia, een jonge net afgestudeerde vrouw die een perfect plaatje voor zichzelf heeft neergezet hoe ze haar leven wil inrichten. In het begin is ze een beetje naïef en uit de hoogte, maar als je haar beter leert kennen begrijp je ook waarom ze zo is. Naar mate we verder lezen zien we Katia ook een mooie groei doormaken. Alles komt in een ander perspectief te staan en daar heeft Katia het moeilijk mee.

Janine heeft een mooie levendige, beeldende en gedetailleerde schrijfstijl, waardoor je tijdens het lezen het gevoel hebt dat je op het terras in Italië zit met een lekkere cappuccino en sfogliatelle.

De personages zijn leuk neergezet en voor het verhaal diep genoeg uitgewerkt. De hechte Italiaanse familieband is heel mooi neergezet. De norse vader en de liefhebbende maar bemoeizuchtige moeder des huizes, die eigenlijk alleen maar willen dat hun dochter gelukkig is in haar leven, zowel in haar werk als privé.

De hechte vriendschap met haar beste vriendin Loredana is goed te voelen in het verhaal. Omdat Katia zo graag wil bewijzen dat ze zakelijk gezien ook kan slagen in haar woonplaats, komt ze nogal bazig over. En dat terwijl Loredana haar alleen maar helpt. Het duurt even voordat het besef bij Katia door druppelt, maar echte vriendschap is als familie.

De keuze van Katia is een originele, leuke slow-burn roman. Waar je jezelf in Italië waant op mooie plaatsen met heerlijke gerechten. De traditionele familieband zorgt voor een warm verhaal, als Katia misschien wel de moeilijkste beslissing van haar leven moet maken.

En de vooruitblik naar het derde deel maakt me ook erg nieuwsgierig, want die dame is voor mij ook nog een groot raadsel.

Bedankt Janine voor het mooie recensie exemplaar en dat ik mocht deelnemen aan de blogtour van deel twee.

Meer recensies van Caroleest