Een geweldige realgood/feelgood die je gelezen moet hebben

Caroleest 26 september 2024
Femke is een jonge singer-songwriter, maar tot op heden nog niet doorgebroken. Haar baan in het onderwijs kan ze dus nog niet opzeggen. Door mee te doen aan de nieuwe talentenjacht “De Liedfabriek” hoopt ze eindelijk dat het tij keert. Maar haar leven gaat niet zoals ze had verwacht. De meeste deelnemers zijn aardig, maar er zit altijd wel een kreng bij. De aantrekkelijk man waar ze tegen aanloopt, blijkt één van de jury leden te zijn. Als Femke denkt dat het niet erger kan, blijkt dat haar moeder kanker heeft. Femke wil aan het tv-programma blijven deelnemen, maar ze helpt ook mee om haar moeders bucket-list aftewerken. Dit houdt Femke niet lang vol.

Nadat ik Podiumbeest van Marjon had gelezen, wilde ik De Liedfabriek ook graag lezen. Ik heb deze geweldige feelgood met mijn eigen exemplaar gelezen samen met de Z&K leesclub.

Na het lezen van de proloog had ik een goed idee op welk punt in het leven Femke staat en waar ze graag naartoe wil. Hierdoor had Femke een speciaal plekje in mijn hart dat naar mate het verhaal vorderde alleen maar groter werd.

Marjon heeft een zeer prettige, levendige en beeldende schrijfstijl. Dit in combinatie met een geweldige humor en de sarcastische opmerkingen van Femke’s moeder zorgen ervoor dat ondanks de zware onderwerpen het verhaal toch heerlijk leest.

De ziekte van haar moeder is heel realistisch beschreven, zoals de keuzes die ze in een verder stadium maakt zijn zo rauw en echt. Je voelt de pijn die ze heeft maar sterk wil blijven voor haar naasten. Je ziet Femke groeien in het verhaal. Ze cijfert haar eigen geluk weg om een ander te beschermen.

We lezen vanuit Femke’s perspectief en dat is op elk vlak een emotionele rollercoaster. En dan lieve Truus, ik zou ook wel zo een buurvrouw willen hebben, wat een heerlijk mens.

Voor een deel heb ik ook het audioboek geluisterd. Wat een originele mooie combinatie van verhaal en zang. De liedjes zingt Marjon zelf, en dit is echt een enorme aanwinst voor de extra intense beleving van het emotionele verhaal.

De Liedfabriek is een prachtig mooi verhaal. Voor de liefhebbers van realgood/feelgood is dit echt een enorme aanrader die je gelezen moet hebben. Zorg wel dat je zakdoekjes klaar hebt liggen, want die heb je nodig.

Meer recensies van Caroleest