Een MUST READ voor cosy-crime liefhebbers

Caroleest 05 oktober 2024
In april 1917 word in een donker bos in Paterswolde een lugubere ontdekking gedaan door twee arbeiders. Ze vinden het halfvergane lichaam van een vrouw in een ondiep graf. Het blijkt om de vermiste Willemina Jansen uit Groningen te gaan.
Ruim tien jaar later verblijft de Haarlemse Ella van Borssum Waalkes enkele weken in het Familiehotel in Paterswolde. Als ze per ongeluk iets opvangt over de onopgeloste moord in het Kluivingsbos (ook wel bekend als “moordbos”) krijgt Ella een idee. Ze gaat zelf op onderzoek uit, en zal over haar ontdekkingen een boek schrijven in de stijl als haar favoriet Agatha Christie. Maar sommige mensen vinden dat Ella te veel vragen stelt. En proberen haar bang te maken of zelfs de mond te snoeren. Dit onderzoek is een gevaar voor eigen leven.

De moord op Willemina Jansen is gebaseerd op ware gebeurtenissen. Hoewel de moord nog altijd niet is opgelost, is dit een verhaal wat zomaar de waarheid had kunnen zijn.

Toen ik de titel en de cover zag, was mijn interesse getriggerd. Ik hoefde de flaptekst niet eens te zien om te weten dat ik dit boek moest lezen. En als liefhebber van cosy-crime heb ik hier genadeloos van genoten.

Het begin van de proloog zorgt al meteen voor de juiste sfeer van het verhaal. Al is er nog bijna niets verteld, de verwachting is hoog en het verhaal heeft een multi-zuig-effect. Of te wel, vanaf de proloog zit je zodanig in het verhaal vast, dat wegleggen of stoppen niet meer mogelijk is.

Marijke heeft een zeer vlotte, levendige, krachtige en beeldende schrijfstijl. De manier waarop alles zo mooi gedetailleerd beschreven word is alsof je er zelf bij bent. Je leest het verhaal zowel in 1917 en 1927, door deze wisseling kom je steeds meer te weten over de verdwijning en de uiteindelijke moord op Willemina, wat zorgt voor een enorme spanningsopbouw van het verhaal. De boog blijft gespannen tot aan het einde, wanneer het doek valt voor de dader of daders.

De manier van leven en denken tussen de lagere en hogere klasse in 1917 en 1927 word heel goed neergezet. Het verschil in normen en waarden en wat er allemaal mogelijk is als je in het bezit bent van veel geld. Je trouwt om je status te waarborgen niet om de liefde die je voor elkaar voelt. Gelukkig is niet iedereen zo, en luisteren sommige wel naar hun hart, ongeacht wat anderen ervan zullen denken.

De moord op Willemina Jansen is een geweldige cosy-crime die je niet los laat. Je zit tijdens het verhaal mee te puzzelen om de dader te kunnen ontmaskeren. Maar de plotwending die was fantastisch, als een echte Agatha Christie heeft Ella de waarheid ontrafeld en uit de doeken gedaan. Dit boek is echt een mega aanrader voor de liefhebbers van cosy-crime of waargebeurde verhalen (al is de uitkomst op fictie gebaseerd).

Meer recensies van Caroleest