Een historische roman met Power vrouwen in de hoofdrol

Caroleest 09 juli 2024
Er was eens een leesclub, die altijd gezellig chaotisch is in combinatie met een goed boek. Toen de oproep van Ilona voorbij kwam dat ze op zoek was naar Power vrouwen voor haar leesclub van De vrouwen van het Grand Hôtel hoefde ik niet na te denken. Dit boek, deze cover en flaptekst was al zo mooi dat ik graag het verhaal achter de Power vrouw en haar vrouwelijke medewerksters van dit Grand Hôtel wilde lezen.

Het verhaal speelt zich af in 1901 in Stockholm, het prestigieuze Grand Hôtel staat op de afgrond van faillissement en de bazen nemen een wilde beslissing door een vrouwelijke directeur aan te stellen. Dit zou zomaar één van hun beste beslissingen ooit kunnen zijn. Wilhelmina Skogh wordt de nieuwe directrice van het Grand Hôtel. Ze staat achter haar werknemers die hard werken en eerlijk zijn, ze is recht door zee en tolereert geen wangedrag in haar Hotel, of het nu van een medewerker of van een gast is. De jonge Ottilia Ekman reist met Wilhelmina mee en zal de baan van Hoofd Roomservice op zich nemen. En wanneer de mannen het laten afweten nemen de vrouwen het over op een zodanige manier dat het als een lopend vuurtje door de stad en het land gaat. Maar het is niet alleen maar Glitter & Glamour in het Hotel, de vrouwen werken hard om hun positie veilig te stellen en dat doen ze met veel plezier. Er vormt zich juist een hechte band en zelfs vriendschap tussen de medewerkers.

We volgen het verhaal van de vrouwelijke medewerkers van het Hotel, maar je leest voornamelijk vanuit de hoofdpersonages Wilhelmina en Ottilia. Alle vrouwelijke personages zijn uniek, bijzonder, sterk, krachtig, zelfstandig en een enorme drang naar ambitie. Stuk voor stuk zijn het Power vrouwen.

De personages zijn mooi uitgewerkt waardoor je een goed beeld kunt vormen van de persoon achter de naam. Hoe ze in het leven staan en wat hun dromen zijn. En tijdens het verhaal maak je hun persoonlijke groei mee.

Het verhaal leest vlot, het is origineel, levendig, beeldend en heel gedetailleerd geschreven. Het is net alsof er een soort oerkracht om de vrouwen heen hangt.

Deze historische roman met een vleugje feelgood is een zeer indrukwekkend verhaal, met diepgang, vriendschap, familie, loyaliteit, zelfontwikkeling, opkomen voor jezelf, maar ook de maatschappelijke- en politieke problemen komen langs. Dit is echt een aanrader voor liefhebbers van historische romans over sterke vrouwen.

Wat was het een feestje om dit boek te mogen lezen in de leesclub samen met Ilona en de andere geweldige dames die meededen. De online bespreking via Teams was met een grotere groep dan anders, maar langs niet zo chaotisch als in de chat, whahaha.

Meer recensies van Caroleest