Een mooie historische roman met spanning en geheimen die je gelezen moet hebben

Caroleest 18 oktober 2024
Dit was voor mij het eerste boek van Jet Nijland, maar na het lezen van dit prachtige verhaal ben ik fan en heel benieuwd naar haar andere boeken die nu allemaal een plekje op mijn oneindige tbr hebben gekregen.

Schotland 1745. Terwijl er in de Hooglanden veel onrust heerst door de verschrikkelijke veldslagen, vlucht Lyna voor haar leven. In een kasteel kan ze werken voor kost en inwoning. Als Lyna haar grote liefde Grant, in het kasteel tegen het lijf loopt is het net alsof ze elkaar eindelijk hebben gevonden. De liefde voor elkaar groeit maar dan moet Grant met zijn broer vechten voor de vrijheid van Schotland. Is er nog hoop voor een toekomst samen?
Ruim 250 jaar later heeft Bonnie het landgoed in de Hooglanden geërfd van haar ouders, waar ze samen met haar hond Balthasar woont. Door de hoge onderhoudskosten is ze bang dat ze het kasteel zal moeten verkopen. De nieuwe, maar zeer knappe dorpsbewoner Ray zorgt voor vuurwerk in Bonnies rustige leventje. En hoeveel ze hem probeert te ontlopen, komen ze elkaar altijd weer tegen. Wanneer Bonnie een oud dagboek met een bijzonder sieraad vindt, gaat ze helemaal op in het liefdesverhaal dat zich afspeelt in 1745. Is dit het teken dat Bonnie de liefde weer een kans moet geven? Moet ze Ray nog een kans geven?

We lezen het verhaal vanuit twee tijdslijnen en meerdere personages. In het verleden volgen we de levens van Lyna en Grant. En in het heden de levens van Bonnie en Ray. Beide vrouwen staan sterk in hun schoenen en zijn tot een mooi personage uitgewerkt. Ze zijn krachtig en realistisch beschreven wat ervoor zorgt dat je je gemakkelijk in de personages kunt inleven. Je voelt de angst van Lyna en de frustratie van Bonnie.

De mooie opbouw van beide verhaallijnen die zich afspelen op en rondom het landgoed in de Hooglanden komen aan het einde perfect bij elkaar samen. De afwisseling tussen verleden en heden zorgt voor de extra binding tussen Lyna en Bonnie. Door de vlotte, spannende en beeldende schrijfstijl van Jet is het een verhaal waar je in vast zit. Meerdere malen heeft Jet de spanning aan het einde van een hoofdstuk zo opgebouwd dat je op het puntje van je stoel zit. Want nee, het zou toch niet gebeuren dat…..

Dit is een historische roman met verschillende plotwendingen die alle kanten op kunnen gaan. En als je denkt, die kant gaat het verhaal niet op, dan kan je je nog wel eens vergissen. Het verhaal is van begin tot eind zo mooi opgebouwd, met zijn geheimen en mysteries en de geweldige spicy scenes die het verhaal extra gevoel geven. Het einde was er één die ik gedeeltelijk pas zag aankomen toen het al te laat was.

De Zonnesteen is een magisch mooi verhaal met verdriet, vertrouwen, liefde, lust, geheimen en een vleugje mysterie. Ik kan er maar één ding over zeggen. Dit is een echte MUSTREAD!

Meer recensies van Caroleest