Een geweldig kinderboek om samen van te genieten

Caroleest 09 oktober 2024
Een doodgewone jongen is het eerste deel van een geweldige jeugdserie voor kinderen vanaf 10 jaar. En op 15 oktober komt deel 3 uit “Een buitengewoon meisje”.

Nebo is een jongen met een enorme fantasie. Volgens hem wonen er krokodillen onder het zebrapad, komt er gifgas uit de keldergaten en dat gekke vrouwtje is een heks. Totdat hij van dat gekke vrouwtje een briefje krijgt met de tekst: ‘Nebo, pas op voor de Bende van het Grijze Kruis! Je kan altijd op mij rekenen. Succes, de heks.’
Nebo twijfelt even, want hij wil wel op onderzoek gaan, maar niet alleen. Zijn beste vriend Axi, staat altijd voor hem klaar. Samen gaan ze op een avontuurlijke speurtocht. Wat of wie is die Bende? En wat betekenen toch al die grijze kruizen in het dorp? Als Axi opeens spoorloos verdwijnt, zal Nebo tot het uiterste moeten gaan om iedereen in het dorp te redden.

Ik heb dit boek samen met mijn jongste zoon (10) gelezen. Het vleugje mysterie van de cover trok als eerste zijn aandacht. Hij vond het een heerlijk verhaal om te lezen, terwijl hij niet graag leest door zijn ernstige dyslexie. We hebben dit verhaal dan ook samen met veel plezier gelezen.

Doordat het verhaal een wat groter lettertype heeft leest het erg makkelijk en door de interessante illustraties komt het verhaal tijdens het lezen ook echt tot leven. Dat maakt het verhaal nog fantasierijker, intenser en leuker dan het al is.

Michael heeft een geweldig jeugdige (tiener), levendige en beeldende schrijfstijl. De woorden en zinsopbouw is voor kinderen goed te volgen en te begrijpen. Dit geeft alleen maar meer plezier aan het lezen van dit fantasierijke verhaal. Het verhaal heeft spanning, plotwendingen, avonturen en humor. Mijn zoon is fan van Axi, hij heeft hem omgedoopt tot schetenkoning.

Er word goed ingespeeld op vooroordelen, niet alles is zwart/wit er is soms ook een grijs gebied. Wat een onwijs leuk, spannend, fantasierijk tienerboek met humor. Zeer zeker een aanrader voor de jeugd. Maar ook heel leuk voor te lezen door de juf/meester op school. Vooral tijdens de kinderboekenweek!

Meer recensies van Caroleest