Een heerlijke zomerse feelgood om bij weg te dromen

Caroleest 14 oktober 2024
Wat is het toch leuk om al die nieuwe auteurs te ontdekken door middel van hun leuke verhalen. Zo ook deze van Sonja van Strien bij De Verhalenfabriek.

Zoë Dekker is eindredacteur en ze probeert aan ieders verwachtingen te voldoen, waardoor ze op het randje staat van een burn-out. Nadat ze tegen een collega is uitgevallen, neemt ze verlof om afstand van haar hectische baan te creëren. Haar vriendin heeft de ideale plek voor Zoë gevonden om tot rust te komen, een strandhuisje in Callantsoog.
Bij aankomst ziet het er allemaal geweldig mooi en rustgevend uit, maar bij binnenkomst in het huisje veranderd dit al snel. Na een paar telefoontjes met de irritante beheerder van het huisje, hoopt ze nu eindelijk tot rust te komen. Wanneer ze de charmante surfer Mike tegen het lijf loopt, lijkt ze de rust te kunnen vinden. Of is dit maar van korte duur?

Het debuut van Sonja is een heerlijk zomers verhaal, wat er voor zorgt dat je terug wilt naar de zomer en het liefst naar een strandhuisje aan de zee. De vlotte, levendige en beeldende schrijfstijl zorgt ervoor dat je je waant op het strand. De omgeving is mooi gedetailleerd beschreven en Zoë heeft een heerlijk gevoel voor humor.

We lezen het verhaal vanuit Zoë. Het begint al gelijk goed met een gespannen sfeer op kantoor. Je merkt dat Zoë er helemaal klaar mee is om iedereen maar tevreden te houden. Ze wil graag doen waar ze goed in is, waar haar passie ligt en ze vrolijk van wordt. Haar personage is goed uitgewerkt, je voelt haar irritatie. Naar mate het verhaal verder gaat zie je Zoë ontspannen en meer voor haarzelf en haar dromen opkomen.

De hechte vriendschap tussen Iris en Zoë is mooi beschreven in het verhaal. Iris probeert haar zoveel mogelijk te helpen. Een dagje samen op het strand is dan ook snel geregeld.

Surfer Mike is ook heerlijk neergezet, lekker relax, surfs-up, alles voor de golven. Naar mate we Mike beter leren kennen, ontdekken we ook de gevoelige en verantwoordelijke kant van hem. Hij zit in een soortgelijke situatie als Zoë, en dat zorgt voor een herkenbare verbinding, naast de klik die er al is.

Met de stroom mee is een heerlijk zomers feelgood verhaal. Met mooie thema’s als voor jezelf opkomen, je dromen waarmaken en natuurlijk de liefde. En dat allemaal op het strand van Callantsoog.

Meer recensies van Caroleest