Sally's droom

Caroleest 22 juli 2024
Sally’s droom is het eerste deel van de Oorlogshospitaal Mulberry Hall tweeluik van Lily van Keeken.

Ik zag deze mooie cover en ben dol op historische romans, ondanks dat het om een oorlogshospitaal draait was ik toch heel benieuwd naar het verhaal. En dat heeft me zeker niet teleurgesteld.

Engeland 1944. Sally Wilson is een jonge vrouw die reeds vier jaar werkzaam is al verpleegster op het landgoed Mulberry Hall. Het landhuis is voor een groot deel omgebouwd tot oorlogshospitaal, waar gewonden soldaten heen gebracht worden. Maar de oorlog duurt al zo lang, dat zowel de verband- als de voedsel voorraden opraken. Om maar te zwijgen over de overvolle ziekenzalen.

Als Kate op de boerderij van het landgoed komt werken, raken de twee jonge vrouwen bevriend, ze vinden de nodige steun bij elkaar. Sally heeft het moeilijk want ze heeft al tijden geen bericht van haar broer Teddy ontvangen. Wanneer ze in contact komt met officier William is Sally onder de indruk van hem en er ontstaat al snel een klik. Maar William moet eerst zijn eigen demonen onder ogen komen.

Je leest vanuit Sally’s perspectief, een jonge hardwerkende, zorgzame verpleegster met de hart op de juiste plek. De overige personages zijn goed uitgediept en komen ook veelvoudig aan bod, dit zorgt voor een heerlijk verhaal.

Lily heeft een vlotte, gedetailleerde en beeldende schrijfstijl, waardoor je ook echt het gevoel hebt dat je op het landgoed Mulberry Hall in 1944 bent. Het is een mooi, uniek en meeslepend verhaal. Je voelt de vriendschapsband tussen Sally en Kate, maar ook de irritante denigrerende handelswijze van de arts Montgomery tegenover Sally. Dat zorgt voor een beetje pit in het verhaal.

Het verhaal is mooi opgebouwd en door de personages is het net alsof je een oude Engelse ziekenhuis serie zit te kijken. Echt een aanrader voor liefhebbers van historische romans.

Dit was mijn eerste boek van Lily van Keeken, maar zeker niet de laatste. Op naar het tweede deel van het tweeluik, heel benieuwd naar.
Ik geef het 3,5 ster.

Meer recensies van Caroleest