Een geweldige thriller met een ingenieus plot

Caroleest 30 augustus 2024
Zwarte Zomer is het tweede deel in de Washington Poe serie. Na het eerste deel Brandoffer te hebben gelezen met de Zomerleesclub van Sterrenthrillers en LS-uitgeverij gingen we gelijk door met deel twee.

Jared Keaton een geweldige chef in een sterrenrestaurant is veroordeeld voor de moord op zijn dochter Elisabeth. De veroordeling si grotendeels tot stand gekomen door de getuigenis van Poe, want het lichaam van Elisabeth is nog steeds niet gevonden.
Wanneer ruim zes jaar later een jonge vrouw heel voorzichtig en bang het politiebureau binnenkomt en verteld dat ze Elisabeth Keaton heet, word ze in eerste instantie niet geloofd. Maar het bewijs is onweerlegbaar, en dit is het begin van grote problemen voor Poe. Gelukkig heeft hij Tilly aan zijn zijde, om nieuw licht op deze duistere mysterieuze zaak te schijnen.

Vanaf het begin van het verhaal word al snel duidelijk hoe het ervoor staat. Je krijgt een korte samenvatting wat er zes jaar geleden volgens iedereen is gebeurd. En vanaf het moment dat “Elisabeth” haar verhaal verteld is er geen houden meer aan. De spanning door alle vragentekens houd je in zijn greep. Het zorgt ervoor dat je verder wil lezen, want wat is er nu precies gebeurd zes jaar geleden.

Als Poe belt met Tilly en de wanhopige vijf woorden uitspreekt, “Ik heb je hulp nodig”, laat Tilly al haar werkzaamheden vallen en schiet hem te hulp. In dit deel is Tilly nog leuker dan in het eerste deel. Ze heeft zich ontpopt tot een persoon die te slim is voor de meeste mensen, maar ze weet het goed te verbergen op belangrijke momenten. Hierdoor kan ze alles observeren en kraakt ze het geheim.

De personages van Poe en Tilly zijn heel goed uitgewerkt, ze zijn gegroeid in hun werkzaamheden, sociale vaardigheden maar ook naar elkaar toe. Ze voelen elkaar peilloos aan en dat zorgt voor een geweldige chemie tussen de twee. En nog leuker Tilly heeft humor.

Voor sommige is de verhaallijn of de uitkomst misschien een beetje vergezocht, maar in een thriller maakt me dat niet zoveel uit. En eerlijk gezegd, zo vergezocht vond ik het niet, ik had het al eens eerder gehoord, ik vond het wel slim bedacht. Want die persoon had ik niet verdacht.

Een geweldige thriller die smaakt naar meer, en dat treft wat er zijn nog meer delen die ik zeker ook wil gaan lezen. Echt een aanrader voor thriller fans.

Meer recensies van Caroleest