Het jeugdboek van Gaby Rasters, vraagt naar meer jeugdboeken

Caroline Kuiper 25 september 2019
Van de auteur Gaby Rasters heb ik al haar boeken gelezen en nu ze met dit jeugd debuut kwam , wilde ik ook wel eens weten of ze net zo mooi schrijft voor de jeugd als voor volwassenen.

De harde cover is prachtig geïllustreerd  door Dymphie Huijssen en  laat de vier hoofdrolspelers zien uit het boek. Sybren, Sabijn, Saar en Raf de Raaf.

Ieder hoofdstuk begint met een tekening waarover het hoofdstuk gaat, de titel staat in het rood boven de bladzijden. Ik moet zeggen dat dit het boek al heel aantrekkelijk maakt voor kinderen, voordat ze nog maar iets hebben gelezen.

Sybren heeft het heel moeilijk met het overlijden van zijn opa en kan het geen plaatsje geven, totdat op een dag de vogel van zijn opa, een raaf,  bij Sybren thuis voor het raam zit. Vanaf die dag is Sybren weer wat vrolijker. Maar wat roept Raaf nu toch steeds. Raf kan praten en blijft maar vragen naar opa.

"Waar is opa?" Raf de Raaf laat weer van zich horen. Sybren spreekt hem nu duidelijk toe. “Opa is weg. Ik ben er nu. Sybren is hier.”

Raaf gaat iedere keer even uit vliegen en komt dan steeds met een geheime boodschap terug. Sybren zijn zusje Sabijn, waar hij eigenlijk alleen maar last van heeft blijkt toch liever dan hij dacht en samen proberen ze de geheime boodschappen die Raaf brengt te ontrafelen. Ook Sybrens vriendinnetje Saar wordt erbij betrokken en het wordt een spannende zoektocht naar opa.

Een heerlijk verhaal, waar je helemaal in weg kunt glijden. Wat is er mooier dan een verhaal wat eigenlijk niet kan, maar waar je je fantasie op los kan laten. Een echte jeugd fantasy. Een verhaal wat je kunt voorlezen, maar wat door de bovenbouw kinderen ook zelf gelezen kan worden, vanaf een jaar of 10. Wat ook wel fijn is voor de kinderen dat het niet zo'n dik boek is, wat kinderen dus vrij snel uit hebben en ik merk dat kinderen dat eerder pakken dan een dik boek.

Voor mij is dit debuut van Gaby een prima start voor nog veel meer boeken voor de jeugd.

Meer recensies van Caroline Kuiper