Een historisch verhaal, waarbij wegleggen geen optie was.

Caroline Kuiper 19 februari 2022
Deze historische thriller vroeg mijn aandacht, vooral omdat het zich vlak bij mij in Zeeland afspeelt. De cover vond ik zeer aantrekkelijk voor een historische thriller dus ik was benieuwd naar Het Beest van Bakendorp.

Wanneer in de tuin van Karl en Janine Hartmann in Bakendorp, 3 lijken worden gevonden, vind Janine dit op het eerste moment niet raar, ze wonen namelijk op een oud kerkhof. Maar als na forensisch onderzoek blijkt dat twee van de drie mannen, verre familie van Janine zijn, gaat zij graven in de geschiedenis van haar voorouders, alleen blijkt niet iedereen daar van gediend te zijn. Er worden bedreigingen geuit aan het adres van de familie Hartmann. Welke familiegeheimen mogen er niet boven water worden gehaald?

“Ik ben ervan overtuigd dat er een link is tussen de families Van Holland en Rühle en mij dus.”

Het verhaal is onderverdeeld in hoofdstukken vanaf 2018 waarin Janine onderzoek doet naar de herkomst van de dode mannen in haar tuin en hoofdstukken die zich afspelen vanaf het jaar 1782, waarin je leest over het leven van deze mannen, hoe leefden zij en wat is er gebeurd dat zij in de tuin terecht zijn gekomen.

Een historische thriller die je mee neemt in de tijd van de gearrangeerde huwelijken, de onwettige kinderen en de stiekeme verhoudingen. Spanning en een vleugje erotiek maakten dit historische verhaal zo heerlijk om te lezen, dat wegleggen geen optie was.

Het wroeten van Janine in de geschiedenis van de mannen moet zij bijna met de dood bekopen, heeft Het Beest van Bakendorp ook in deze tegenwoordige tijd nog een gezicht? Een vrij dun boekje met heel veel informatie, dat blijft boeien van begin tot einde.

Meer recensies van Caroline Kuiper