Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Uiterst professionele schrijfstijl

Cees van Rhienen 24 januari 2014

In Schiedam geboren, Vlaardingen opgegroeid en nu woonachtig in Rotterdam. Vanaf haar veertiende is het schrijven begonnen en langzaam is dit zich in opgaande lijn gaan ontwikkelen door het experimenteren met stijlen, verschillende manieren van opbouw en meerdere perspectieven. Uiteindelijk heeft Bronja Hoffschlag alle weerstanden overwonnen en is bij het oorspronkelijke en volledig afgewerkte verhaal gebleven dat onder de titel De dode kamer  eind 2013 als haar debuut is verschenen. De dode kamer  is het eerste deel van een trilogie.

Lennart en Misha Larsen, twee broers, hebben op jonge leeftijd hun ouders verloren als gevolg van een auto-ongeluk, veroorzaakt door een dronken bestuurder. Beiden groeien op met hun eigen problemen maar de onderlinge verschillen tussen de twee broers lijken groter dan die tussen dag en nacht ooit kunnen zijn. Lennart, de oudste, brengt zijn tijd grotendeels door met alcohol, drugs en vrouwen terwijl de zes jaar jongere, intelligente Misha zich ontwikkelt tot een toonaangevende architect. De verhouding tussen de jonge mannen wordt dagelijks op de proef gesteld. Als Misha in een pleeggezin wordt opgenomen omdat zijn broer niet voor hem wil of kan zorgen, zakt de verhouding nog dieper weg.

De carrière van Misha groeit naar ongekende hoogte evenals de gebouwen die hij in opdracht van een steenrijke voormalige studiegenoot ontwerpt. Als Misha plotseling zijn ontslag neemt en uit Nederland verdwijnt, komt Lennart tot de ontdekking dat zijn broer in Amerika is gearresteerd voor moord. Lennart probeert in contact te komen met Misha en is overtuigd dat alles op een vergissing berust, tot hij hoort dat zijn broer een bekentenis heeft afgelegd. Hij is dan inmiddels in een zwaar bewaakte gevangenis opgesloten tussen zware delinquenten, seriemoordenaars en verkrachters.

De dode kamer  is een verhaal waarin de haat-liefdeverhouding tussen de twee broers min of meer de drager is voor alles wat verder voor het voetlicht komt. En dat is veel, heel veel. De auteur laat in een beeldende stijl, vanuit het perspectief van beide broers, het verhaal zich ontwikkelen. Lennart leeft voornamelijk in de tegenwoordige tijd en houdt zich met alles behalve een maatschappelijke carrière bezig. In zijn zoektocht naar zijn verdwenen broer, probeert hij vanuit het verleden de oorzaak te vinden van wat Misha is overkomen. Sterk contrasterend daarop probeert de mentaal zwaar beschadigde Misha het verleden zo veel mogelijk te verbergen en dit alleen aanleiding te laten zijn voor zijn missie. Hij wordt daarin gesteund door Maren Franks, vriendin, deel- en lotgenote van zijn verleden.

De schrijfstijl van de debuterende Bronja Hoffschlag is uiterst professioneel waarbij de opbouw met groot inlevingsvermogen is gekozen. In snel wisselende hoofdstukken waant de lezer zich in de geest van beide broers. Hun verleden wordt constant teruggehaald door, synchroon lopend met het verhaal, gedateerde jeugdherinneringen. Om een goed beeld te krijgen van de verschillen in persoonlijke interpretatie en beleving, kiest de auteur om een aantal ervan vanuit het perspectief van beide broers te belichten. Dit is niet alleen knap bedacht maar ook met grote precisie en vakmanschap uitgevoerd. Die stelling wordt bevestigd doordat je als lezer de neiging krijgt om met regelmaat een corrigerende, opvoedende en richtinggevende tik aan beide broers mee te geven. Dat impliceert het creëren van een grote betrokkenheid met alles wat er in het verhaal gebeurt voor de lezer.

Als je al deze eigenschappen en vaardigheden op hoog niveau beheerst, kun je nauwelijks meer spreken van een debuut. Dit kom je tegen bij geroutineerde auteurs en zelfs dan nog niet bij allemaal. Bronja Hoffschlag mag zich bevoordeeld voelen met deze talenten en ze koesteren. Het is uiteindelijk aan haar om de vertaalslag te maken naar een sterk psychologisch beladen verhaal waar je De dode kamer  wel onder kunt rangschikken. En dat dit is gelukt getuige de vele positieve lezersreacties. Dit resultaat doet met verlangen en grote belangstelling uitkijken naar het tweede deel in deze trilogie, dat naar verwachting voorjaar/zomer 2015 zal verschijnen.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Cees van Rhienen

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur