Lezersrecensie
EEN SCANDINAVIAN NOIR BIJ UITSTEK VOOR DE LIEFHEBBER…
[RECENSIE] De nacht van het vuur van Kjell Eriksson
EEN SCANDINAVIAN NOIR BIJ UITSTEK VOOR DE LIEFHEBBER…
++ ‘Ze vond het heerlijk om buiten te douchen; de open hemel en de soms wat koude ervaring versterkten het gevoel van landelijke vrijheid’ ++
Oorspronkelijke titel: Den skrattande hazaren
ISBN: 978 90 445 4702 3
Uitgegeven door: Uitgeverij De Geus
Pagina’s: 460
Vertaling: Marika Otte
Beoordeling: ⭐️⭐️⭐️, ½ ⭐️
De Zweedse auteur Kjell Eriksson woont afwisselend in Brazilië en Spanje. Daar is hij eigenaar van een groot tuincentrum. Zijn eerste boek De stenen kist, verscheen begin jaren negentig en werd bekroond als beste debuut door de Zweedse Academie van Misdaadschrijvers. Inmiddels zijn er zeven boeken verschenen met rechercheur Ann Lindell als hoofdpersonage. Na tien jaar heeft hij weer een nieuw avontuur geschreven, het achtste, met zijn sympathieke en geliefde hoofdpersonage Ann Lindell dat als titel De nacht van het vuur mee kreeg.
Ann Lindell heeft afscheid genomen van leven als rechercheur, is verhuisd naar het Zweedse Uppsala en brengt haar dagen door met het maken van kazen. Wanneer in het dorp een schoolgebouw dat niet meer als zodanig wordt gebruikt, volledig afbrandt, blijkt het vuur te zijn aangestoken. Als de bluswerkzaamheden worden beëindigd, blijken er drie asielzoekers te zijn omgekomen in de vuurzee. Bij Ann Lindell kruipt het bloed waar het niet gaan kan en ze probeert informatie bij de dorpsgemeenschap los te krijgen. Dat geeft ze door aan rechercheur en oud-collega Sammy Nilsson die het politieonderzoek leidt.
De wereld staat in Uppsala even stil als er ook een oude smederij in de as wordt gelegd en waar een jonge Zweedse vrouw de brand niet overleeft. Ook deze brand lijkt aangestoken…
++ ‘Zij aan zij stonden de twee politiemensen ernaar te kijken, zijn halfgesloten ogen en zijn wond in de hals, waar het bloed gestold was. Het was of hun ongerustheid concreet gemaakt werd door het kadaver’ ++
Het werk van Kjell Eriksson kenmerkt zich door een unieke sfeer. De setting oogt wat donker en de plotopbouw is vooral traag en gevoelig. Dit is bij De nacht van het vuur niet anders. Veel aandacht wordt besteed aan de inwoners van Uppsala die op een of andere wijze gerelateerd kunnen worden aan beide branden. Zowel het politieteam als Ann Lindell zoeken het voor de branden ook bij een aantal bewoners en proberen langzaam, door talloze interviews en informele gesprekken dichter bij de bevolking te komen en meer van hun gewoontes en gedragingen te weten te komen. Dat daar veel inspanning en energie in geïnvesteerd moet worden moge duidelijk zijn. De dorpsgemeenschap is zeer gesloten en hun woning ligt vaak afgelegen in het buitengebied.
Door de wijze waarop Eriksson de politieonderzoeken beschrijft en zich laat ontwikkelen, ontstaat een beeld waarbij de jacht op de daders zich ontwikkelt door het voeren van veel gesprekken en de resultaten te analyseren en te projecteren op de twee afgebrande gebouwen. Daarbij komen zaken vrij als een stille opstand tegen de migranten die het dorp zijn binnengekomen en natuurlijk ook een aantal sluimerende conflicten onder de dorpelingen. In een tempo van twee passen vooruit en een achteruit, wordt langzaam een plaatje zichtbaar waarbij de lezer veel informatie krijgt over een aantal bewoners maar zonder een conclusie trekken tot de mogelijkheden behoort. Zoals van de auteur bekend is houdt hij het lang vol om zijn kaarten tegen de borst te houden. Tot uiteindelijk alle stukjes compleet zijn en ze alleen nog in de goede volgorde gelegd moeten worden om tot een choquerende conclusie te komen.
Samengevat is De nacht van het vuur door zijn typische, unieke karakter een echte Scandinavian noir waar de liefhebbers van dit genre hun vingers bij af zullen likken. De inhoudelijke levens van de personages krijgen hierbij voorrang op het geweld van de misdaad maar het doel om de daders te ontmaskeren blijft ook hier overeind staan. Een boek voor de liefhebber van ontleden van personages dus!
Eindoordeel: 3,5 sterren
Spanning: 3 sterren
Plot: 4 sterren
Leesplezier: 4 sterren
Schrijfstijl: 4 sterren
Originaliteit: 3 sterren
Psychologie: 4 sterren
EEN SCANDINAVIAN NOIR BIJ UITSTEK VOOR DE LIEFHEBBER…
++ ‘Ze vond het heerlijk om buiten te douchen; de open hemel en de soms wat koude ervaring versterkten het gevoel van landelijke vrijheid’ ++
Oorspronkelijke titel: Den skrattande hazaren
ISBN: 978 90 445 4702 3
Uitgegeven door: Uitgeverij De Geus
Pagina’s: 460
Vertaling: Marika Otte
Beoordeling: ⭐️⭐️⭐️, ½ ⭐️
De Zweedse auteur Kjell Eriksson woont afwisselend in Brazilië en Spanje. Daar is hij eigenaar van een groot tuincentrum. Zijn eerste boek De stenen kist, verscheen begin jaren negentig en werd bekroond als beste debuut door de Zweedse Academie van Misdaadschrijvers. Inmiddels zijn er zeven boeken verschenen met rechercheur Ann Lindell als hoofdpersonage. Na tien jaar heeft hij weer een nieuw avontuur geschreven, het achtste, met zijn sympathieke en geliefde hoofdpersonage Ann Lindell dat als titel De nacht van het vuur mee kreeg.
Ann Lindell heeft afscheid genomen van leven als rechercheur, is verhuisd naar het Zweedse Uppsala en brengt haar dagen door met het maken van kazen. Wanneer in het dorp een schoolgebouw dat niet meer als zodanig wordt gebruikt, volledig afbrandt, blijkt het vuur te zijn aangestoken. Als de bluswerkzaamheden worden beëindigd, blijken er drie asielzoekers te zijn omgekomen in de vuurzee. Bij Ann Lindell kruipt het bloed waar het niet gaan kan en ze probeert informatie bij de dorpsgemeenschap los te krijgen. Dat geeft ze door aan rechercheur en oud-collega Sammy Nilsson die het politieonderzoek leidt.
De wereld staat in Uppsala even stil als er ook een oude smederij in de as wordt gelegd en waar een jonge Zweedse vrouw de brand niet overleeft. Ook deze brand lijkt aangestoken…
++ ‘Zij aan zij stonden de twee politiemensen ernaar te kijken, zijn halfgesloten ogen en zijn wond in de hals, waar het bloed gestold was. Het was of hun ongerustheid concreet gemaakt werd door het kadaver’ ++
Het werk van Kjell Eriksson kenmerkt zich door een unieke sfeer. De setting oogt wat donker en de plotopbouw is vooral traag en gevoelig. Dit is bij De nacht van het vuur niet anders. Veel aandacht wordt besteed aan de inwoners van Uppsala die op een of andere wijze gerelateerd kunnen worden aan beide branden. Zowel het politieteam als Ann Lindell zoeken het voor de branden ook bij een aantal bewoners en proberen langzaam, door talloze interviews en informele gesprekken dichter bij de bevolking te komen en meer van hun gewoontes en gedragingen te weten te komen. Dat daar veel inspanning en energie in geïnvesteerd moet worden moge duidelijk zijn. De dorpsgemeenschap is zeer gesloten en hun woning ligt vaak afgelegen in het buitengebied.
Door de wijze waarop Eriksson de politieonderzoeken beschrijft en zich laat ontwikkelen, ontstaat een beeld waarbij de jacht op de daders zich ontwikkelt door het voeren van veel gesprekken en de resultaten te analyseren en te projecteren op de twee afgebrande gebouwen. Daarbij komen zaken vrij als een stille opstand tegen de migranten die het dorp zijn binnengekomen en natuurlijk ook een aantal sluimerende conflicten onder de dorpelingen. In een tempo van twee passen vooruit en een achteruit, wordt langzaam een plaatje zichtbaar waarbij de lezer veel informatie krijgt over een aantal bewoners maar zonder een conclusie trekken tot de mogelijkheden behoort. Zoals van de auteur bekend is houdt hij het lang vol om zijn kaarten tegen de borst te houden. Tot uiteindelijk alle stukjes compleet zijn en ze alleen nog in de goede volgorde gelegd moeten worden om tot een choquerende conclusie te komen.
Samengevat is De nacht van het vuur door zijn typische, unieke karakter een echte Scandinavian noir waar de liefhebbers van dit genre hun vingers bij af zullen likken. De inhoudelijke levens van de personages krijgen hierbij voorrang op het geweld van de misdaad maar het doel om de daders te ontmaskeren blijft ook hier overeind staan. Een boek voor de liefhebber van ontleden van personages dus!
Eindoordeel: 3,5 sterren
Spanning: 3 sterren
Plot: 4 sterren
Leesplezier: 4 sterren
Schrijfstijl: 4 sterren
Originaliteit: 3 sterren
Psychologie: 4 sterren
1
Reageer op deze recensie