Lezersrecensie
EEN MEESTERLIJK SPEL VAN WOORDEN DIE ALS EEN KLEURENPALET HET VERHAAL KLEUREN
[RECENSIE] Ontspoord van Vi Keeland
EEN MEESTERLIJK SPEL VAN WOORDEN DIE ALS EEN KLEURENPALET HET VERHAAL KLEUREN
++ ‘Uiteindelijk kan ik er niet meer tegen. Ik buig naar voren en duw de deur open, net genoeg om naar binnen te kunnen kijken. Het is er donker, al laat ik altijd het licht in de hal aan, en dat is genoeg om te zien dat er niemand is en alles op zijn plek lijkt te staan’ ++
Oorspronkelijke titel: The Unraveling
ISBN: 978 90 445 5078 8
Uitgegeven door: Uitgeverij De Geus
Pagina’s: 300
Vertaling: Hanneke van Soest
Beoordeling: ⭐️⭐️⭐️⭐️
De Amerikaanse auteur Vi Keeland is in haar vaderland en ver daarbuiten een groot auteur. Haar boeken zijn in zesentwintig talen uitgegeven en je kunt ze tegenkomen op bestsellerlijsten in Amerika, Duitsland, Brazilië, Bulgarije, Israël en Hongarije. Driemiljoen boeken van haar gingen wereldwijd over de toonbank. Drie van haar kortverhalen zijn verfilmd evenals twee van haar boeken. Op dit moment woont ze in New York met de man die ze als zesjarig jongetje ontmoette en haar van haar fietsje duwde. Het pad van de thrillers had ze nog niet eerder betreden, Ontspoord is haar debuut in dit genre.
Meredith McCall heeft een eigen bureau waar ze als praktiserend psychiater veel respect heeft afgedwongen bij haar cliënten. Die status vertoont scheurtjes als haar man en bekend ijshockeyer Connor Fritzgerald onder invloed een jonge moeder en haar dochtertje tijdens het oversteken doodrijdt. Na een ernstige bodycheck raakt Connor langdurig geblesseerd en verslaafd aan de pijnstillers. Het is op een van die momenten dat hij de jonge Ellen Wright en haar dochtertje Rose dodelijk verwondt bij de aanrijding. Omdat Connor medicijnbriefjes uit de praktijk van zijn vrouw heeft gebruikt, wordt Meredith tijdelijk geschorst. Het ongeluk wordt ook de dood voor Connor. Als alle onheil een beetje achter de rug is, krijgt Meredith een nieuwe cliënt; Gabriel Wright, weduwnaar van, wil hulp van haar…
++ ‘In therapie kun je mensen niet vertellen wat ze moeten doen. Je kunt ze begeleiden, maar ze moeten zelf tot inzichten komen. Ik plan haar leven niet voor haar, ik help haar alleen te leren hoe ze haar eigen leven kan plannen, hopelijk op een meer aangepaste manier’ ++
De verhaallijn bouwt zich langs twee verschillende tijdlijnen op, het heden en verleden. In dat verleden wordt minutieus uiteengezet wat er precies is gebeurd om Meredith in het heden in deze onwenselijke situatie terecht te laten komen. Is alles over het verleden verteld, dan wordt dit achtergelaten en is het aan Meredith om haar leven weer op de rails te krijgen. Tijdens dat traject heeft ze het gevoel dat ze voortdurend wordt gestalkt zonder te weten door wie en waarom. Ze ontvangt pakketjes met verdachte inhoud en deuren die waarvan ze zeker weet dat ze gesloten moeten zijn, blijken open te staan. In die tussentijd behandelt ze Gabriel met het verwerken van zijn grote verlies waar haar man verantwoordelijk voor is.
De auteur legt een psychologisch ondoorzichtig, doordringbaar gordijn over het verhaal. Met een klein maar interessant groepje personages wordt een sfeer geschapen die voor de hoofdpersoon, die het verhaal ook verteld, nauwelijks nog leefbaar is. In een slepend tempo wordt langzaam duidelijk wat er zich in het verleden heeft afgespeeld en wat voor een aantal personages de aanleiding is geweest dat ze er deel van uit hebben gemaakt. De schrijfstijl is volledig ondergeschikt gemaakt aan de geheimzinnigheid die er door het verhaal speelt. Er wordt geen woord meer verteld dan nodig maar wel voldoende om de lezer zijn of haar vermoedens aan te kunnen wakkeren. Dat dit veelal niet de juiste kant op gaat, is bijna overbodig te vermelden.
Alles bij elkaar opgeteld is dit thrillerdebuut zeer geslaagd worden genoemd. Met een constante, voornamelijk psychologische, spanning weet de auteur haar lezers vast te klinken aan het verhaal. Het zijn de subtiele woordspelingen die een switch tussen de verdachten bewerkstelligen maar dit gaat bijna ongemerkt en het besef dat het is gebeurd, komt pas later. Op die manier wordt Ontspoord een spel van woorden, sterk sfeerbepalend en -makend en met geheimzinnigheid omgeven.
Eindoordeel: 4,0 sterren
Spanning: 4 sterren
Plot: 4 sterren
Leesplezier: 4 sterren
Schrijfstijl: 4 sterren
Originaliteit: 5 sterren
Psychologie: 4 sterren
EEN MEESTERLIJK SPEL VAN WOORDEN DIE ALS EEN KLEURENPALET HET VERHAAL KLEUREN
++ ‘Uiteindelijk kan ik er niet meer tegen. Ik buig naar voren en duw de deur open, net genoeg om naar binnen te kunnen kijken. Het is er donker, al laat ik altijd het licht in de hal aan, en dat is genoeg om te zien dat er niemand is en alles op zijn plek lijkt te staan’ ++
Oorspronkelijke titel: The Unraveling
ISBN: 978 90 445 5078 8
Uitgegeven door: Uitgeverij De Geus
Pagina’s: 300
Vertaling: Hanneke van Soest
Beoordeling: ⭐️⭐️⭐️⭐️
De Amerikaanse auteur Vi Keeland is in haar vaderland en ver daarbuiten een groot auteur. Haar boeken zijn in zesentwintig talen uitgegeven en je kunt ze tegenkomen op bestsellerlijsten in Amerika, Duitsland, Brazilië, Bulgarije, Israël en Hongarije. Driemiljoen boeken van haar gingen wereldwijd over de toonbank. Drie van haar kortverhalen zijn verfilmd evenals twee van haar boeken. Op dit moment woont ze in New York met de man die ze als zesjarig jongetje ontmoette en haar van haar fietsje duwde. Het pad van de thrillers had ze nog niet eerder betreden, Ontspoord is haar debuut in dit genre.
Meredith McCall heeft een eigen bureau waar ze als praktiserend psychiater veel respect heeft afgedwongen bij haar cliënten. Die status vertoont scheurtjes als haar man en bekend ijshockeyer Connor Fritzgerald onder invloed een jonge moeder en haar dochtertje tijdens het oversteken doodrijdt. Na een ernstige bodycheck raakt Connor langdurig geblesseerd en verslaafd aan de pijnstillers. Het is op een van die momenten dat hij de jonge Ellen Wright en haar dochtertje Rose dodelijk verwondt bij de aanrijding. Omdat Connor medicijnbriefjes uit de praktijk van zijn vrouw heeft gebruikt, wordt Meredith tijdelijk geschorst. Het ongeluk wordt ook de dood voor Connor. Als alle onheil een beetje achter de rug is, krijgt Meredith een nieuwe cliënt; Gabriel Wright, weduwnaar van, wil hulp van haar…
++ ‘In therapie kun je mensen niet vertellen wat ze moeten doen. Je kunt ze begeleiden, maar ze moeten zelf tot inzichten komen. Ik plan haar leven niet voor haar, ik help haar alleen te leren hoe ze haar eigen leven kan plannen, hopelijk op een meer aangepaste manier’ ++
De verhaallijn bouwt zich langs twee verschillende tijdlijnen op, het heden en verleden. In dat verleden wordt minutieus uiteengezet wat er precies is gebeurd om Meredith in het heden in deze onwenselijke situatie terecht te laten komen. Is alles over het verleden verteld, dan wordt dit achtergelaten en is het aan Meredith om haar leven weer op de rails te krijgen. Tijdens dat traject heeft ze het gevoel dat ze voortdurend wordt gestalkt zonder te weten door wie en waarom. Ze ontvangt pakketjes met verdachte inhoud en deuren die waarvan ze zeker weet dat ze gesloten moeten zijn, blijken open te staan. In die tussentijd behandelt ze Gabriel met het verwerken van zijn grote verlies waar haar man verantwoordelijk voor is.
De auteur legt een psychologisch ondoorzichtig, doordringbaar gordijn over het verhaal. Met een klein maar interessant groepje personages wordt een sfeer geschapen die voor de hoofdpersoon, die het verhaal ook verteld, nauwelijks nog leefbaar is. In een slepend tempo wordt langzaam duidelijk wat er zich in het verleden heeft afgespeeld en wat voor een aantal personages de aanleiding is geweest dat ze er deel van uit hebben gemaakt. De schrijfstijl is volledig ondergeschikt gemaakt aan de geheimzinnigheid die er door het verhaal speelt. Er wordt geen woord meer verteld dan nodig maar wel voldoende om de lezer zijn of haar vermoedens aan te kunnen wakkeren. Dat dit veelal niet de juiste kant op gaat, is bijna overbodig te vermelden.
Alles bij elkaar opgeteld is dit thrillerdebuut zeer geslaagd worden genoemd. Met een constante, voornamelijk psychologische, spanning weet de auteur haar lezers vast te klinken aan het verhaal. Het zijn de subtiele woordspelingen die een switch tussen de verdachten bewerkstelligen maar dit gaat bijna ongemerkt en het besef dat het is gebeurd, komt pas later. Op die manier wordt Ontspoord een spel van woorden, sterk sfeerbepalend en -makend en met geheimzinnigheid omgeven.
Eindoordeel: 4,0 sterren
Spanning: 4 sterren
Plot: 4 sterren
Leesplezier: 4 sterren
Schrijfstijl: 4 sterren
Originaliteit: 5 sterren
Psychologie: 4 sterren
1
Reageer op deze recensie