EEN STRAK GEORKESTREERD LUGUBER PROCES OBJECTIEF OP PAPIER GEZET

Cees van Rhienen 18 oktober 2024
[RECENSIE] Van kinderwieg tot soldatengraf van Kevin Prenger

EEN STRAK GEORKESTREERD LUGUBER PROCES OBJECTIEF OP PAPIER GEZET

++ ‘Jongens zijn jongens en zullen des te flinker mannen worden als zij ook echte jongens zijn geweest’ ++

Oorspronkelijke titel: Van kinderwieg tot soldatengraf
ISBN: 978 90 897 5706 7
Uitgegeven door: Uitgeverij Just Publishers
Pagina’s: 304
Vertaling:
Beoordeling: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Kevin Prenger heeft al sinds zijn jeugd een grote belangstelling voor geschiedenis en in het bijzonder voor WO-II. Dat heeft ertoe geleid dat nagenoeg alles wat hij ademt de geur van de Tweede Wereldoorlog bij zich draagt. Voor persoonlijke verhalen, verslagen, dagboeken, citaten, memoires en foto’s uit privéverzamelingen zal hij altijd tijd vrijmaken om ze te bestuderen en te kunnen plaatsen in de context van WO-II. Zijn belangstelling en opgedane kennis heeft ertoe geleid dat hij op dit moment hoofdredacteur is van de site www.TracesOfWar.nl, een site boordevol informatie over alle aspecten van WO-II. Vanaf 2015 verschijnen regelmatig boeken van hem waarin hij over minder bekende aspecten van de Tweede Wereldoorlog schrijft. Zijn laatstverschenen boek is ‘Van kinderwieg tot soldatengraf’, waarin het onderwijs en indoctrinatie in Hitlers Duitsland uitgebreid aan de orde komt.

De auteur heeft in dit boek een geslaagde poging gedaan om op zeer objectieve wijze een beeld te scheppen op welke wijze het Nazi Duitsland onder verantwoordelijkheid van Adolf Hitler werkte aan de indoctrinatie van de Duitse jeugd. Dat proces werd al aan de zeer jonge jeugd voorgehouden in de vorm van speelgoed, miniatuurtjes poppen, legpuzzels en dat soort speelgoed waar je jonge kinderen mee kunt beïnvloeden. Tegelijk wordt er voor gezorgd dat ander gebruikelijke soort informatie op de scholen werd gestopt. Zo werden joodse leerkrachten zonder pardon ontslag aangezegd en luidde de opdracht dat alleen ‘Arische’ kinderen les mochten krijgen. Er kwam een strak gemanagede geboorteregeling die ervoor zorgde dat gehandicapte kinderen, kinderen met het Downsyndroom en soortgelijke ziekten voortijdig werden geëuthanaseerd. De leerkrachten die werden toegelaten om les te geven waren volledig Nazi-gezind en de leerstof was volledig vernieuwd en sprak in verheerlijkte termen over de doelen die het Nazibewind onder leiding van Hitler met Duitsland moest bereiken. Alles wat daarbij in de weg stond, diende vernietigd te worden…

++ ‘We willen onze jeugd terugleiden naar dit glorieuze rijk uit ons verleden. Nederig zullen zij buigen voor degenen die voor ons leefden en werkten en zwoegden zodat zij vandaag kunnen leven’ ++

De auteur heeft geput uit veel informatiebronnen die allen zijn vermeld in een uitgebreide bronvermelding, eindnoten en verantwoording. Dit om te bevestigen dat de inhoud geen fictie is, de personages ook echt hebben bestaan en de ontwikkelingen in de jaren dertig ook hebben meegemaakt en hebben plaatsgevonden.
Voor een leesbare verhaallijn heeft de auteur Gregor Ziemer, destijds leraar aan de Amerikaanse school en Günther Roos, Wolfhilde König en Franz Albrecht Schall als kind zich in de dertiger jaren zien ontwikkelen en opgroeien. Daarbij gingen ze gebukt onder het zware juk van de Nazi’s die via de NSDAP een strak beleid over Duitsland trok. Ook is de belangrijke rol die de Hitlerjugend voor jongens en de Bund Deutscher Maedel (BDM) voor meisjes uitgebreid in het geheel opgenomen. Uiteindelijk werd daar de basis gelegd voor de Arische bevolking van de toekomst die het gedachtegoed van de Führer, het grote Derde Rijk, verder konden uitdragen. In het boek zijn foto’s opgenomen van de personages en de situaties die een mooie aanvulling zijn op het geschrevene.

Samengevat is ‘Van kinderwieg tot soldatengraf’ een waardevol verhaal dat helaas geen fictie is maar uiteindelijk miljoenen mensenlevens heeft gekost, vaak alleen vanwege hun afkomst. Prenger heeft hiermee zichzelf overtroffen met de hoeveelheid informatie die is gebruikt, uiteindelijk in een goed leesbaar verhaal op te tekenen. Op deze lezer heeft het veel indruk gemaakt en heeft hij veel nieuwe informatie over die verschrikkelijke periode in zich opgenomen. Een werk om zeker trots op te zijn en een waardevolle aanvulling op alle informatie die al bestaat over het Nazi-tijdperk.

Meer recensies van Cees van Rhienen