Hartverwarmend verhaal met zilveren randjes

ChantalH 11 mei 2024 Hebban Team
Het verhaal gaat over Joy die overal op de wereld heeft gewoond met haar ouders en zus. Nu gaan ze naar huis. Maar waar is dat eigenlijk. Het blijkt het huis van opa te zijn, de vader van haar moeder. Hij is gevallen en haar moeder wil voor hem zorgen. De verandering is heel groot. Van lekker buiten leven in de zon en thuisonderwijs krijgen naar regenachtig weer en naar school gaan. Kan Joy hier wennen?

Ik vind de cover echt het allermooist!! Die boom ziet er zo geweldig uit. De hele cover ziet eruit als een kunstwerk. De titel is heel goed gekozen. Joy is een meisjesnaam en je ziet een meisje op de cover, dus daar zal het wel over gaan. Joy betekend ook blijheid en dat straalt er ook vanaf. De lay-out is mooi. Ieder hoofdstuk begint met een tekening van eikenblaadjes. Dit vind ik leuk gedaan. De korte hoofdstukken lezen vlot en nodigen uit om er nog een te lezen. Ik had het wel leuk gevonden als ook in het boek nog wat illustraties waren. Dit zou het net wat levendiger hebben gemaakt. Er is een duidelijke opbouw. Eerst wordt de hoofdpersoon geïntroduceerd en daarna de andere personages. Ik vond het heel leuk om te lezen wat Joy allemaal had meegemaakt en wat haar gedachtegang is. Als ze naar school gaat komt er wel wat meer vaart in het verhaal. Dat was leuk. Het einde is ook goed gevonden. Het is een open einde, want je moet echt deel twee lezen om te weten of en hoe ze de boom kunnen redden. Maar op een bepaalde manier is het ook wel weer afgerond. Er zijn heel veel thema’s in dit boek te vinden. Ik noem er een paar die er voor mij uitspringen: verhuizen, bewust zijn van de natuur, vriendschap, teleurstelling en tegenslag, familie en vrije opvoeding. Ik heb dit boek met heel veel plezier gelezen. Joy is echt het zonnetje in huis.

Meer recensies van ChantalH